Betaald fietsparkeren levert niets op

stadsbalkonDe fiets stallen in de vier fietsenstallingen in de binnenstad van Groningen, het Stadsbalkon en de overdekte fietsenstalling bij station Europapark blijft gratis. Invoering van betaald parkeren zou nauwelijks geld opleveren, blijkt uit onderzoek.

De baten van betaald parkeren wegen niet op tegen de kosten, aldus de gemeente. Het brengt veel rompslomp en papierwerk met zich mee. Ook zou er dan weer permanent een beheerder in de stallingen aanwezig moeten zijn voor de betalingen. B&W verwachten bovendien dat zo’n 25 procent van de huidige gebruikers hun fiets straks niet in een betaalde stalling gaan zetten, maar gratis op straat. Alleen een geautomatiseerd toegangssysteem en betaald parkeren samen leiden tot lagere kosten.

Op het Stadsbalkon en bij station Groningen-Europapark is het invoeren van betaald parkeren voor fietsers nagenoeg onmogelijk. Gemeenten zijn verplicht om binnen 400 meter van een treinstation gratis stallingsvoorzieningen aan te bieden. Daarbij is het duur en lastig om het Stadsbalkon – met al zijn in- en uitgangen en het fietspad erdoor – af te sluiten.

B&W van Groningen zien daarom vooralsnog af van de invoering van betaald fietsparkeren. Binnen de toekomstplannen voor het Hoofdstation krijgt het fietsparkeren wel extra aandacht. Daarbij denken gemeente, NS en ProRail bijvoorbeeld aan het toepassen van tariefdifferentiatie: vlakbij het perron betalen, verder van het station af blijft gratis mogelijk. Deze en andere mogelijkheden worden verder onderzocht.

Sinds 1 juli 2007 zijn de fietsenstallingen in de binnenstad gratis. De afgelopen jaren is het gebruik van de stallingen in de binnenstad toegenomen tot ongeveer 200.000 fietsers per jaar. Dat is gemiddeld 650 per dag.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Betaald fietsparkeren levert niets op - VerkeersNet

Betaald fietsparkeren levert niets op

stadsbalkonDe fiets stallen in de vier fietsenstallingen in de binnenstad van Groningen, het Stadsbalkon en de overdekte fietsenstalling bij station Europapark blijft gratis. Invoering van betaald parkeren zou nauwelijks geld opleveren, blijkt uit onderzoek.

De baten van betaald parkeren wegen niet op tegen de kosten, aldus de gemeente. Het brengt veel rompslomp en papierwerk met zich mee. Ook zou er dan weer permanent een beheerder in de stallingen aanwezig moeten zijn voor de betalingen. B&W verwachten bovendien dat zo’n 25 procent van de huidige gebruikers hun fiets straks niet in een betaalde stalling gaan zetten, maar gratis op straat. Alleen een geautomatiseerd toegangssysteem en betaald parkeren samen leiden tot lagere kosten.

Op het Stadsbalkon en bij station Groningen-Europapark is het invoeren van betaald parkeren voor fietsers nagenoeg onmogelijk. Gemeenten zijn verplicht om binnen 400 meter van een treinstation gratis stallingsvoorzieningen aan te bieden. Daarbij is het duur en lastig om het Stadsbalkon – met al zijn in- en uitgangen en het fietspad erdoor – af te sluiten.

B&W van Groningen zien daarom vooralsnog af van de invoering van betaald fietsparkeren. Binnen de toekomstplannen voor het Hoofdstation krijgt het fietsparkeren wel extra aandacht. Daarbij denken gemeente, NS en ProRail bijvoorbeeld aan het toepassen van tariefdifferentiatie: vlakbij het perron betalen, verder van het station af blijft gratis mogelijk. Deze en andere mogelijkheden worden verder onderzocht.

Sinds 1 juli 2007 zijn de fietsenstallingen in de binnenstad gratis. De afgelopen jaren is het gebruik van de stallingen in de binnenstad toegenomen tot ongeveer 200.000 fietsers per jaar. Dat is gemiddeld 650 per dag.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.