Dubbelgebruik parkeerplaatsen wordt de norm in Strijp-S in Eindhoven

strijpElf partijen hebben een overeenkomst ondertekend die voorziet in een gebiedsgerichte benadering van parkeren in de Eindhovense wijk Strijp-S.

Kern van de afspraken: één partij wordt verantwoordelijk voor de realisatie en exploitatie van maximaal 60% van de benodigde parkeerplaatsen op het voormalige bedrijventerrein waar een nieuwe stadswijk verrijst.

Projectontwikkelaars en woningcorporaties kunnen zo de bijzondere plankwaliteit overeind houden en gemakkelijker doorpakken bij de uitvoering van hun plannen.

Bij de overeenkomst zijn behalve Strijp-S gebiedsontwikkelaars gemeente Eindhoven en VolkerWessels ook woningscorporaties en opstalontwikkelaars betrokken.

In de oorspronkelijke plannen was iedere ontwikkelaar verplicht om op het eigen bouwveld het parkeren voor de ontwikkeling ondergronds op te lossen. Ontwikkelaars zagen zich geconfronteerd met hoge investeringen in dure parkeervoorzieningen, die niet optimaal worden benut. Het gevolg: dreigende stagnatie in de ontwikkeling van Strijp-S.

Partijen spreken nu af dat er geen geld hoeft te worden gestoken in duur ondergronds parkeren. Dubbelgebruik is de straks de standaard en de gemeente ziet onder voorwaarden af van de geldende parkeernorm.

Mobility-S, een publiek-private samenwerking, regelt vanaf nu zowel het parkeren op straat als het parkeren achter de slagboom. Mobility-S analyseert de behoefte en bouwt alleen parkeergelegenheid als de vraag er is.

Door deze gebiedsgerichte benadering is optimaal dubbelgebruik mogelijk: werkenden, bewoners en evenementenbezoekers maken op verschillende momenten gebruik van dezelfde parkeerplek.

Parkeerplaatsen worden gerealiseerd in bovengrondse modulaire garages, die letterlijk mee kunnen groeien met de vraag.

Mobiliteit en bereikbaarheid op Strijp-S is geclusterd in het programma Mobility-S. Mobility-S verzorgt de realisatie en exploitatie van het openbaar (bezoekers)parkeren van auto’s en fietsen en investeert in innovaties op het gebied van mobiliteit, zoals bijvoorbeeld elektrische auto’s delen, een goede elektrische laadinfrastructuur voor auto’s, maar ook fietsen en scooters, mobiliteitsplanning met behulp van app’s, dynamische routeverwijzing, deelfietsen en integratie van mobiliteit met openbaar vervoer.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Dubbelgebruik parkeerplaatsen wordt de norm in Strijp-S in Eindhoven - VerkeersNet

Dubbelgebruik parkeerplaatsen wordt de norm in Strijp-S in Eindhoven

strijpElf partijen hebben een overeenkomst ondertekend die voorziet in een gebiedsgerichte benadering van parkeren in de Eindhovense wijk Strijp-S.

Kern van de afspraken: één partij wordt verantwoordelijk voor de realisatie en exploitatie van maximaal 60% van de benodigde parkeerplaatsen op het voormalige bedrijventerrein waar een nieuwe stadswijk verrijst.

Projectontwikkelaars en woningcorporaties kunnen zo de bijzondere plankwaliteit overeind houden en gemakkelijker doorpakken bij de uitvoering van hun plannen.

Bij de overeenkomst zijn behalve Strijp-S gebiedsontwikkelaars gemeente Eindhoven en VolkerWessels ook woningscorporaties en opstalontwikkelaars betrokken.

In de oorspronkelijke plannen was iedere ontwikkelaar verplicht om op het eigen bouwveld het parkeren voor de ontwikkeling ondergronds op te lossen. Ontwikkelaars zagen zich geconfronteerd met hoge investeringen in dure parkeervoorzieningen, die niet optimaal worden benut. Het gevolg: dreigende stagnatie in de ontwikkeling van Strijp-S.

Partijen spreken nu af dat er geen geld hoeft te worden gestoken in duur ondergronds parkeren. Dubbelgebruik is de straks de standaard en de gemeente ziet onder voorwaarden af van de geldende parkeernorm.

Mobility-S, een publiek-private samenwerking, regelt vanaf nu zowel het parkeren op straat als het parkeren achter de slagboom. Mobility-S analyseert de behoefte en bouwt alleen parkeergelegenheid als de vraag er is.

Door deze gebiedsgerichte benadering is optimaal dubbelgebruik mogelijk: werkenden, bewoners en evenementenbezoekers maken op verschillende momenten gebruik van dezelfde parkeerplek.

Parkeerplaatsen worden gerealiseerd in bovengrondse modulaire garages, die letterlijk mee kunnen groeien met de vraag.

Mobiliteit en bereikbaarheid op Strijp-S is geclusterd in het programma Mobility-S. Mobility-S verzorgt de realisatie en exploitatie van het openbaar (bezoekers)parkeren van auto’s en fietsen en investeert in innovaties op het gebied van mobiliteit, zoals bijvoorbeeld elektrische auto’s delen, een goede elektrische laadinfrastructuur voor auto’s, maar ook fietsen en scooters, mobiliteitsplanning met behulp van app’s, dynamische routeverwijzing, deelfietsen en integratie van mobiliteit met openbaar vervoer.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.