Registratie verkeersongevallen door slachtoffer zelf

via_appDoor weggebruikers zelf hun ongevallen te laten registreren, moet de kwaliteit van de ongevallenregistratie drastisch omhoog gaan. Die is nu tot een dieptepunt gedaald, omdat de politie maar heel beperkt ongevallen registreert.

Het plan van de initiatiefnemers (politie, het Verbond van Verzekeraars en verkeerskundig ICT-bureau VIA), dat volgend jaar al zijn beslag moet krijgen, houdt in dat de bestaande app MobielSchadeMelden van de verzekeraars extra opties krijgt zodat meer gegevens worden verzameld.

Daarbij zal de vragenlijst ‘smart’ zijn zodat de ongevalsbetrokkenen uitsluitend om relevante informatie wordt gevraagd. Zo kan om het manoeuvrediagram worden gevraagd, wat belangrijke informatie voor de wegbeheerder oplevert.

Ook wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van automatische bestandskoppelingen zoals informatie die de smartphone kan geven over de exacte locatie en de weersomstandigheden.

Het gezamenlijke streven is om via de vernieuwde MobielSchadeMelden applicatie binnen het zogenaamde STAR project (Smart Tra?c Accident Registration) 100% van de verkeersongevallen te registreren. Maar dat zal nog wel wat voeten in de aarde hebben.

Zo moeten weggebruikers overtuigd worden van nut en noodzaak van het gebruik van de app. Dat zou bijvoorbeeld kunnen als ze mogen verwachten dat dit tot snelle schadeafhandeling zal leiden.

Mochten ze zelf niet in staat zijn om een ongeval te registreren, dan moet de politie dat voor ze gaan doen, mits ze ter plaatse zijn.

Verder is er het probleem van de moeizame registratie van enkelzijdige ongevallen van fietsers. Als die daardoor in het ziekenhuis belanden, kunnen ze in de toekomst de vraag verwachten of ze achteraf digitaal het ongeval willen melden, zodat deze ook in het bestand terecht komt.

Verder zouden fietsers zouden bereid moeten zijn om ongevallen zonder gewonden te registreren via de app of de daaraan gekoppelde website.

Wellicht wordt daartoe ook aansluiting gezocht bij de websites die inmiddels als klachten van weggebruikers verzamelen, zoals de meldpunten van Fietsersbond, VVN, Fietsberaad en lokale initiatieven.

Betrokken partijen voorzien dat door STAR in de toekomst data ‘real time’ beschikbaar komt voor overheden en voor wetenschappelijk onderzoek. Als dat het geval is, zou men bijvoorbeeld vele sneller weten hoe het ervoor staat met de verkeersveiligheid van de elektrische fiets, aldus Erik Donkers van VIA. Nu moet je jaren op die data wachten.

In Flevoland loopt overigens al een pilotproject om te onderzoeken of het werkt om slachtoffers van verkeersongevallen te vragen het ongeval zelf te registreren. Via de pilot worden gegevens verzameld van verkeersslachtoffers die zijn behandeld op de Spoed Eisende Hulpafdeling.

Digitale registratie van ongevallen is ook in het belang van de Verzekeraars. Die kunnen met dergelijke meldingen makkelijker uit de voeten dan met schadeformulieren. Ook de zorgverzekeraars zouden er in de toekomst hun voordeel meer moeten kunnen doen, bij de afhandeling van letselongevallen.

De bedoeling is dat de app medio 2014 in gebruik wordt genomen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.