10 vragen over Big Data


ron_hendriksRon Hendriks – Redacteur
Over een maand is het zover. Dan vindt het eerste congres in Nederland plaats over Big Data toepassingen in verkeer en vervoer. In de voorbereiding naar het congres tekent zich al een aantal interessante discussiethema’s af, die tijdens het congres ongetwijfeld aan de orde komen. Tien vragen over Big Data in verkeer en vervoer.

1. Hoe zou een Big Data strategie eruit moeten zien?
Ook Big Data vraagt om concrete doelstellingen. Wat wil je ermee bereiken? Een betere doorstroming op de weg, een grotere klanttevredenheid, enz. Maar dat is lastig, want je hoopt met Big Data ook zaken te ontdekken waar je ander niet op zou komen. Hoe pak je dat aan?

2. Vervangt Big Data het verkeersmodel?
In verkeersmodellen rekenen we met concrete aantallen en steekproeven: personen, voertuigen, woningen, rijstroken. Bij Big Data gebruiken we àlle data die we te pakken kunnen krijgen. Kunnen verkeersmodellen daarmee omgaan? Hebben we ze nog wel nodig?

3. Van wie is de data?
Overheden en bedrijven verzamelen grote hoeveelheden data, via detectielussen, camera’s, telefoons en apps. Die data vertegenwoordigt aanzienlijke economische waarde. Maar wie is eigenlijk de eigenaar? De leverancier van navigatiesystemen, of de automobilist die zijn data beschikbaar stelt?

4. Gaan privacy issues grootschalige toepassingen in de weg staan?
Het Big Data kun je mooie dingen doen. Bijvoorbeeld op maat gesneden advies leveren over reisroutes en tijden. Maar daarvoor moet je veel data verzamelen, ook over individuen. Hoe ver moet je daarin gaan? En gaat dat de toepassing van Big Data in verkeer en vervoer in de weg staan?

5. Vraagt Big Data om grote investeringen?
Grote spelers als IBM en Hewlett Packard timmeren aan de weg met complete oplossingen om van de stad een Smart City te maken. Dat vraagt aanzienlijke investeringen. Maar is Big Data ook een instrument dat op kleinere schaal voor gerichte projecten is in te zetten?

6. Is Big Data ook voor kleinere gemeenten?
Big Data gaat veel betekenen voor de grote gemeenten en bijvoorbeeld de ov-bedrijven. Maar wat kun je er als gemeente met pakweg 60.000 inwoners mee? Vaak zullen daar de financiële middelen niet toereikend zijn. Is samenwerken met andere gemeenten de oplossing?

7. Wat heb je nodig voor Big Data?
Het concept van Big Data valt goed uit te leggen. Maar wat heb je in de praktijk nodig? Kun je het zelf, of moet je altijd een consultant inhuren? Vraagt het speciale software zoals Hadoop, of kom je met Excel ook al een heel eind?

8. In hoeverre zijn enquêtes te vervangen door Big Data analyses?
Een belangrijk deel van het verkeer- en vervoersonderzoek hangt op enquêtes: dagboeken, online-vragenlijsten, stated preference onderzoek. Met een Big Data aanpak hebben we die misschien niet meer nodig? Maar zijn de resultaten betrouwbaar genoeg?

9. Maakt Big Data het verkeer veiliger?
Big Data wordt in vaak in één adem genoemd met verkeersmanagement en openbaar vervoer. Maar vooral als het gaat om verkeersveiligheid is relatief weinig ‘gewone data’ beschikbaar. Moet het roer om en moeten we fors gaat inzetten op een Big Data aanpak?

10. Wat kunnen we leren uit andere sectoren?
Spraakmakende Big Data cases zijn onder andere te vinden in de medische sector (en bij de NSA). Wat kunnen we daarvan leren ten aanzien van de sector verkeer en vervoer?

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

10 vragen over Big Data - VerkeersNet

10 vragen over Big Data


ron_hendriksRon Hendriks – Redacteur
Over een maand is het zover. Dan vindt het eerste congres in Nederland plaats over Big Data toepassingen in verkeer en vervoer. In de voorbereiding naar het congres tekent zich al een aantal interessante discussiethema’s af, die tijdens het congres ongetwijfeld aan de orde komen. Tien vragen over Big Data in verkeer en vervoer.

1. Hoe zou een Big Data strategie eruit moeten zien?
Ook Big Data vraagt om concrete doelstellingen. Wat wil je ermee bereiken? Een betere doorstroming op de weg, een grotere klanttevredenheid, enz. Maar dat is lastig, want je hoopt met Big Data ook zaken te ontdekken waar je ander niet op zou komen. Hoe pak je dat aan?

2. Vervangt Big Data het verkeersmodel?
In verkeersmodellen rekenen we met concrete aantallen en steekproeven: personen, voertuigen, woningen, rijstroken. Bij Big Data gebruiken we àlle data die we te pakken kunnen krijgen. Kunnen verkeersmodellen daarmee omgaan? Hebben we ze nog wel nodig?

3. Van wie is de data?
Overheden en bedrijven verzamelen grote hoeveelheden data, via detectielussen, camera’s, telefoons en apps. Die data vertegenwoordigt aanzienlijke economische waarde. Maar wie is eigenlijk de eigenaar? De leverancier van navigatiesystemen, of de automobilist die zijn data beschikbaar stelt?

4. Gaan privacy issues grootschalige toepassingen in de weg staan?
Het Big Data kun je mooie dingen doen. Bijvoorbeeld op maat gesneden advies leveren over reisroutes en tijden. Maar daarvoor moet je veel data verzamelen, ook over individuen. Hoe ver moet je daarin gaan? En gaat dat de toepassing van Big Data in verkeer en vervoer in de weg staan?

5. Vraagt Big Data om grote investeringen?
Grote spelers als IBM en Hewlett Packard timmeren aan de weg met complete oplossingen om van de stad een Smart City te maken. Dat vraagt aanzienlijke investeringen. Maar is Big Data ook een instrument dat op kleinere schaal voor gerichte projecten is in te zetten?

6. Is Big Data ook voor kleinere gemeenten?
Big Data gaat veel betekenen voor de grote gemeenten en bijvoorbeeld de ov-bedrijven. Maar wat kun je er als gemeente met pakweg 60.000 inwoners mee? Vaak zullen daar de financiële middelen niet toereikend zijn. Is samenwerken met andere gemeenten de oplossing?

7. Wat heb je nodig voor Big Data?
Het concept van Big Data valt goed uit te leggen. Maar wat heb je in de praktijk nodig? Kun je het zelf, of moet je altijd een consultant inhuren? Vraagt het speciale software zoals Hadoop, of kom je met Excel ook al een heel eind?

8. In hoeverre zijn enquêtes te vervangen door Big Data analyses?
Een belangrijk deel van het verkeer- en vervoersonderzoek hangt op enquêtes: dagboeken, online-vragenlijsten, stated preference onderzoek. Met een Big Data aanpak hebben we die misschien niet meer nodig? Maar zijn de resultaten betrouwbaar genoeg?

9. Maakt Big Data het verkeer veiliger?
Big Data wordt in vaak in één adem genoemd met verkeersmanagement en openbaar vervoer. Maar vooral als het gaat om verkeersveiligheid is relatief weinig ‘gewone data’ beschikbaar. Moet het roer om en moeten we fors gaat inzetten op een Big Data aanpak?

10. Wat kunnen we leren uit andere sectoren?
Spraakmakende Big Data cases zijn onder andere te vinden in de medische sector (en bij de NSA). Wat kunnen we daarvan leren ten aanzien van de sector verkeer en vervoer?

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.