Veel automobilisten weten niet hoe hard ze mogen rijden

overijsselEen op de drie automobilisten weet niet wat de geldende maximumsnelheid ter plaatse is, zo blijkt uit een onderzoek in Overijssel. Als belangrijke oorzaak geeft men aan dat de bebording onvoldoende of misleidende informatie geeft.

Een aantal gemeenten in de kop van Overijssel (Staphorst, Steenwijkerland en Zwartewaterland) hebben samen met politie en ROVO onderzoek gedaan naar het wegbelevingsbeeld van weggebruikers. In totaal 58 teams, bestaande uit vrijwilligers en leden van de rijschoolbranche, reden een traject van 125 km, grotendeels buiten de bebouwde kom.

punthorstGemiddeld wisten twee van de drie teams de juiste snelheid per traject aan te gegeven. Bij één van de drie teams had men het dus verkeerd. Men vroeg zich onder andere af of de buurtschapborden (witte rechthoekige borden met blauwe tekst) ook iets zeggen over de maximumsnelheid (hetgeen niet het geval is). Onduidelijkheid was er bij veel deelnemers ook over het snelheidsregime na beëinding van een zone, bijvoorbeeld een 30 km/uur- zone.

Bij de antwoorden merkten verschillende deelnemers verder op dat het wegbeeld na een kruising veranderde, terwijl de maximumsnelheid niet met borden werd aangegeven. De deelnemers gingen er vanuit dat de snelheidslimiet dan ook veranderde of wijzigde, terwijl dat in de praktijk niet zo is. Het ging veelal om kruisingen binnen een 60km-zone, waarbij de deelnemers van een smalle weg een brede weg op reden.

Ruim de helft van de teams gaf aan de informatie over de snelheidslimiet uit de borden te halen. Eén op de vijf teams haalde de informatie uit zowel de bebording als de markering. Een enkeling heeft aangegeven de informatie uit alleen de markering te halen.

Zeven van de tien teams vonden in het algemeen wel dat de weginrichting paste bij de snelheidslimiet. Maar bij de uitkomst plaatsen de onderzoekers de kanttekening dat niet elk team en niet op elk traject de juiste snelheidslimiet kende. De vraag is of de teams per wegvak de juiste snelheidslimiet  voor ogen hadden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Veel automobilisten weten niet hoe hard ze mogen rijden - VerkeersNet

Veel automobilisten weten niet hoe hard ze mogen rijden

overijsselEen op de drie automobilisten weet niet wat de geldende maximumsnelheid ter plaatse is, zo blijkt uit een onderzoek in Overijssel. Als belangrijke oorzaak geeft men aan dat de bebording onvoldoende of misleidende informatie geeft.

Een aantal gemeenten in de kop van Overijssel (Staphorst, Steenwijkerland en Zwartewaterland) hebben samen met politie en ROVO onderzoek gedaan naar het wegbelevingsbeeld van weggebruikers. In totaal 58 teams, bestaande uit vrijwilligers en leden van de rijschoolbranche, reden een traject van 125 km, grotendeels buiten de bebouwde kom.

punthorstGemiddeld wisten twee van de drie teams de juiste snelheid per traject aan te gegeven. Bij één van de drie teams had men het dus verkeerd. Men vroeg zich onder andere af of de buurtschapborden (witte rechthoekige borden met blauwe tekst) ook iets zeggen over de maximumsnelheid (hetgeen niet het geval is). Onduidelijkheid was er bij veel deelnemers ook over het snelheidsregime na beëinding van een zone, bijvoorbeeld een 30 km/uur- zone.

Bij de antwoorden merkten verschillende deelnemers verder op dat het wegbeeld na een kruising veranderde, terwijl de maximumsnelheid niet met borden werd aangegeven. De deelnemers gingen er vanuit dat de snelheidslimiet dan ook veranderde of wijzigde, terwijl dat in de praktijk niet zo is. Het ging veelal om kruisingen binnen een 60km-zone, waarbij de deelnemers van een smalle weg een brede weg op reden.

Ruim de helft van de teams gaf aan de informatie over de snelheidslimiet uit de borden te halen. Eén op de vijf teams haalde de informatie uit zowel de bebording als de markering. Een enkeling heeft aangegeven de informatie uit alleen de markering te halen.

Zeven van de tien teams vonden in het algemeen wel dat de weginrichting paste bij de snelheidslimiet. Maar bij de uitkomst plaatsen de onderzoekers de kanttekening dat niet elk team en niet op elk traject de juiste snelheidslimiet kende. De vraag is of de teams per wegvak de juiste snelheidslimiet  voor ogen hadden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.