Chinezen rijden maar raak

trafficHet rijgedrag van de lokale bevolking in het buitenland is niet altijd even correct te noemen, althans naar Nederlandse maatstaven. Onderzoekster Li Jie toonde dit verschil in rijgedrag nu ook wetenschappelijk aan, meer specifiek voor het verkeer in China en Nederland. Ze promoveerde op dit onderwerp aan de TU Delft.

Slecht rijgedrag draagt in een land als China aanzienlijk bij aan (het ontstaan van) files en ongevallen. In de Chinese steden draait het vooral om incorrect rijgedrag op geregelde kruispunten. Het onderzoek van Li Jie was daarom vooral daar op gericht.

Zo voerde ze in drie Chinese en twee Nederlandse steden een vergelijkende studie uit naar de rijstrookcapaciteit: dus hoeveel auto’s een weg/kruispunt kan verwerken zonder dat er opstoppingen ontstaan. De rijstrookcapaciteit bij Chinese kruispunten blijken gemiddeld 20 tot 30% lager dan in Nederland. Bovendien zijn er grotere variaties in onder meer volgtijd en zijn er langere startvertragingen als het verkeerslicht groen is geworden (tussen 4 en 6 seconden).

De belangrijkste reden voor de lage rijstrookcapaciteit op de Chinese kruispunten, is het rijgedrag van de bestuurders: de betrekkelijke lange en onregelmatige volgtijden en de plotselinge veranderingen van rijstrook. De lange startvertraging als het verkeerslicht op groen springt, wordt voornamelijk veroorzaakt door voertuigen en voetgangers uit andere richtingen die nog niet van de kruising zijn verdwenen.

Jie voerde tevens twee enquêtes uit, één in China en één in Nederland, om het verschil in rijgedrag tussen deze twee landen te onderzoeken. Uit de resultaten blijkt dat het zelfgerapporteerde rijgedrag in China en Nederland nogal van elkaar verschilt. Chinese respondenten begaan veel meer overtredingen en maken meer ongevallen dan de Nederlandse respondenten. Verkeersongevallen per motorvoertuig zijn in China ruim vijf keer frequenter dan in Nederland en dit blijkt ook uit de betrokkenheid van de geënquêteerden bij ongevallen.

Chinese respondenten hebben veel hogere agressiviteitsscores en toonden veel grotere variaties in bijna elk item in de vragenlijst dan de Nederlandse respondenten. Verder is een duidelijk verschil gevonden in de kennis van de voorrangsregels tussen de twee landen. Van de Chinese respondenten verklaarde ongeveer 75% de betekenis te kennen voor de verkeersborden langs de weg en slechts 32% de tekens te kennen die op het wegdek worden aangebracht. Het overeenkomstige percentage voor de Nederland veel hoger: meer dan 95%. Chinese bestuurders zijn veel onzekerder, waardoor de verkeersstromen inefficiënter worden. Chinese bestuurders rijden zonder zich volledig bewust te zijn van hun rijstijl.

Om de enquêteresultaten te ondersteunen, werden testritten uitgevoerd door dertig bestuurders, met hun eigen auto in de Chinese stad Changsha. Het werkelijke rijgedrag komt goed overeen met de antwoorden op de vragenlijst. Zo blijken acceleratie- en snelheidspatronen van bestuurders onderling heel verschillend en zijn inhalen aan de rechterkant en het zeer lang rijden op de meest linkse rijstrook, heel algemeen rijgedrag.

Ten slotte organiseerde Jie zes focusgroepen om de meningen van Chinese bestuurders te onderzoeken. De meeste deelnemers legden uit dat de kennis van de geleerde verkeersregels tijdens het behalen van het rijbewijs verdwijnt in de praktijk van het dagelijkse rijden. Daarom zijn de meeste automobilisten niet zeker over wat andere bestuurders zullen doen en zullen zij zich daarom extra oplettend moeten gedragen, wat de efficiëntie van het verkeer in de praktijk vermindert.

Er zijn zeker mogelijkheden voor het verbeteren van het rijgedrag en dus voor verkeersproblemen in Chinese steden, concludeert Li Jie. In dat geval kan China een belangrijke voorbeeldfunctie krijgen voor andere ontwikkelende landen. De verbetering kan in gang worden gezet door een striktere handhaving van de verkeersregels, meer aandacht voor veilig rijden in rijopleidingen en meer onderwijs van de verkeersregels voor alle weggebruikers. Een andere conclusie is dat (westerse) verkeerssimulatieprogramma’s moeten worden aangepast, gekalibreerd en gevalideerd voor het specifieke gedrag van Chinese weggebruikers.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Chinezen rijden maar raak - VerkeersNet

Chinezen rijden maar raak

trafficHet rijgedrag van de lokale bevolking in het buitenland is niet altijd even correct te noemen, althans naar Nederlandse maatstaven. Onderzoekster Li Jie toonde dit verschil in rijgedrag nu ook wetenschappelijk aan, meer specifiek voor het verkeer in China en Nederland. Ze promoveerde op dit onderwerp aan de TU Delft.

Slecht rijgedrag draagt in een land als China aanzienlijk bij aan (het ontstaan van) files en ongevallen. In de Chinese steden draait het vooral om incorrect rijgedrag op geregelde kruispunten. Het onderzoek van Li Jie was daarom vooral daar op gericht.

Zo voerde ze in drie Chinese en twee Nederlandse steden een vergelijkende studie uit naar de rijstrookcapaciteit: dus hoeveel auto’s een weg/kruispunt kan verwerken zonder dat er opstoppingen ontstaan. De rijstrookcapaciteit bij Chinese kruispunten blijken gemiddeld 20 tot 30% lager dan in Nederland. Bovendien zijn er grotere variaties in onder meer volgtijd en zijn er langere startvertragingen als het verkeerslicht groen is geworden (tussen 4 en 6 seconden).

De belangrijkste reden voor de lage rijstrookcapaciteit op de Chinese kruispunten, is het rijgedrag van de bestuurders: de betrekkelijke lange en onregelmatige volgtijden en de plotselinge veranderingen van rijstrook. De lange startvertraging als het verkeerslicht op groen springt, wordt voornamelijk veroorzaakt door voertuigen en voetgangers uit andere richtingen die nog niet van de kruising zijn verdwenen.

Jie voerde tevens twee enquêtes uit, één in China en één in Nederland, om het verschil in rijgedrag tussen deze twee landen te onderzoeken. Uit de resultaten blijkt dat het zelfgerapporteerde rijgedrag in China en Nederland nogal van elkaar verschilt. Chinese respondenten begaan veel meer overtredingen en maken meer ongevallen dan de Nederlandse respondenten. Verkeersongevallen per motorvoertuig zijn in China ruim vijf keer frequenter dan in Nederland en dit blijkt ook uit de betrokkenheid van de geënquêteerden bij ongevallen.

Chinese respondenten hebben veel hogere agressiviteitsscores en toonden veel grotere variaties in bijna elk item in de vragenlijst dan de Nederlandse respondenten. Verder is een duidelijk verschil gevonden in de kennis van de voorrangsregels tussen de twee landen. Van de Chinese respondenten verklaarde ongeveer 75% de betekenis te kennen voor de verkeersborden langs de weg en slechts 32% de tekens te kennen die op het wegdek worden aangebracht. Het overeenkomstige percentage voor de Nederland veel hoger: meer dan 95%. Chinese bestuurders zijn veel onzekerder, waardoor de verkeersstromen inefficiënter worden. Chinese bestuurders rijden zonder zich volledig bewust te zijn van hun rijstijl.

Om de enquêteresultaten te ondersteunen, werden testritten uitgevoerd door dertig bestuurders, met hun eigen auto in de Chinese stad Changsha. Het werkelijke rijgedrag komt goed overeen met de antwoorden op de vragenlijst. Zo blijken acceleratie- en snelheidspatronen van bestuurders onderling heel verschillend en zijn inhalen aan de rechterkant en het zeer lang rijden op de meest linkse rijstrook, heel algemeen rijgedrag.

Ten slotte organiseerde Jie zes focusgroepen om de meningen van Chinese bestuurders te onderzoeken. De meeste deelnemers legden uit dat de kennis van de geleerde verkeersregels tijdens het behalen van het rijbewijs verdwijnt in de praktijk van het dagelijkse rijden. Daarom zijn de meeste automobilisten niet zeker over wat andere bestuurders zullen doen en zullen zij zich daarom extra oplettend moeten gedragen, wat de efficiëntie van het verkeer in de praktijk vermindert.

Er zijn zeker mogelijkheden voor het verbeteren van het rijgedrag en dus voor verkeersproblemen in Chinese steden, concludeert Li Jie. In dat geval kan China een belangrijke voorbeeldfunctie krijgen voor andere ontwikkelende landen. De verbetering kan in gang worden gezet door een striktere handhaving van de verkeersregels, meer aandacht voor veilig rijden in rijopleidingen en meer onderwijs van de verkeersregels voor alle weggebruikers. Een andere conclusie is dat (westerse) verkeerssimulatieprogramma’s moeten worden aangepast, gekalibreerd en gevalideerd voor het specifieke gedrag van Chinese weggebruikers.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.