Overheid en providers starten actie tegen smartphone-gebruik op fiets

fietsmodusSmartphonegebruik speelt een rol bij een op de vijf fietsongelukken waarbij een jongere betrokken is. Daarom wordt in de nieuwe publiekscampagne ‘Aandacht op de weg’ dit jaar extra aandacht besteed aan deze kwetsbare doelgroep.

Voor de campagne werkt IenM in de periode 2014-2016 nauw samen met KPN, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo om verantwoord gebruik van de smartphone in het verkeer te stimuleren. De providers zullen hiervoor ook onderling samenwerken. De minister en de providers hebben tijdens de kick-off van de campagne een convenant ondertekend. TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) ondersteunen de acties en de Nationale Politie let extra op het handheld gebruik van de smartphone in het verkeer.

Steeds meer Nederlanders bezitten een smartphone. In 2013 waren er acht miljoen smartphones in gebruik.

Mensen bellen minder en gebruiken de smartphone steeds meer voor sociale media en tekstberichten, ook als ze aan het verkeer deelnemen.

Uit onderzoek blijkt dat de kans op een verkeersongeval minstens 25 keer groter is als iemand tijdens het rijden bezig is met het lezen of schrijven van tekstberichten, mailen en sociale media.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) schat dat hierdoor jaarlijks enkele tientallen verkeersdoden en honderden ernstig gewonden vallen.

Vorig jaar richtte de campagne ‘Aandacht op de weg’ zich vooral op het ontmoedigen van het gebruik van de smartphone tijdens het autorijden. Hiermee zijn volgens IenM al goede resultaten geboekt. Uit onderzoek blijkt dat het aantal automobilisten dat zegt een parkeerplaats te zoeken voor gebruik van de smartphone is toegenomen. Maar een flink deel blijkt nog steeds de smartphone niet te kunnen weerstaan. In recent NIPO-onderzoek geeft één op de tien automobilisten aan ‘zeer vaak of regelmatig’ tijdens het rijden de smartphone voor social media te gebruiken. Onder jonge fietsers (12-24 jaar) is zelfs één op de drie personen onderweg druk in de weer met zijn of haar smartphone.

Bij negen procent van de fietsongevallen is een smartphone in het spel. Bij de leeftijdsgroep 12-34 jaar is dit percentage twee keer zo hoog, namelijk 17 tot 18 procent van de fietsongevallen.

In de campagne is er daarom dit keer extra aandacht voor de fietsende jongeren.

Om jongeren veilig gedrag in de praktijk te laten ervaren is een nieuwe mobiele app ‘Fietsmodus’ ontwikkeld. Deze app beloont de jongere als die onderweg op de fiets de smartphone niet gebruikt. De gebruikers van de app maken kans op bioscoopkaartjes, een t-shirt of een fiets. De prijzen worden door de providers beschikbaar gesteld. De app werkt op Android en Apple en is gratis te downloaden in de appstore en op de site fietsmodus.nl.

De publiekscampagne loopt van 23 september tot half december. Met tv- en radiocommercials en mottoborden langs de weg worden verkeersdeelnemers gewezen op de risico’s en veilige alternatieven. Daarnaast worden digitale kanalen ingezet zoals websites, een online game, YouTube en Facebook. De telecomproviders zetten samen hun eigen kanalen in om de campagne onder de aandacht te brengen bij hun klanten. VVN en TeamAlert ondersteunen de campagne met acties in het land voor respectievelijk automobilisten en fietsers.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Overheid en providers starten actie tegen smartphone-gebruik op fiets - VerkeersNet

Overheid en providers starten actie tegen smartphone-gebruik op fiets

fietsmodusSmartphonegebruik speelt een rol bij een op de vijf fietsongelukken waarbij een jongere betrokken is. Daarom wordt in de nieuwe publiekscampagne ‘Aandacht op de weg’ dit jaar extra aandacht besteed aan deze kwetsbare doelgroep.

Voor de campagne werkt IenM in de periode 2014-2016 nauw samen met KPN, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo om verantwoord gebruik van de smartphone in het verkeer te stimuleren. De providers zullen hiervoor ook onderling samenwerken. De minister en de providers hebben tijdens de kick-off van de campagne een convenant ondertekend. TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) ondersteunen de acties en de Nationale Politie let extra op het handheld gebruik van de smartphone in het verkeer.

Steeds meer Nederlanders bezitten een smartphone. In 2013 waren er acht miljoen smartphones in gebruik.

Mensen bellen minder en gebruiken de smartphone steeds meer voor sociale media en tekstberichten, ook als ze aan het verkeer deelnemen.

Uit onderzoek blijkt dat de kans op een verkeersongeval minstens 25 keer groter is als iemand tijdens het rijden bezig is met het lezen of schrijven van tekstberichten, mailen en sociale media.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) schat dat hierdoor jaarlijks enkele tientallen verkeersdoden en honderden ernstig gewonden vallen.

Vorig jaar richtte de campagne ‘Aandacht op de weg’ zich vooral op het ontmoedigen van het gebruik van de smartphone tijdens het autorijden. Hiermee zijn volgens IenM al goede resultaten geboekt. Uit onderzoek blijkt dat het aantal automobilisten dat zegt een parkeerplaats te zoeken voor gebruik van de smartphone is toegenomen. Maar een flink deel blijkt nog steeds de smartphone niet te kunnen weerstaan. In recent NIPO-onderzoek geeft één op de tien automobilisten aan ‘zeer vaak of regelmatig’ tijdens het rijden de smartphone voor social media te gebruiken. Onder jonge fietsers (12-24 jaar) is zelfs één op de drie personen onderweg druk in de weer met zijn of haar smartphone.

Bij negen procent van de fietsongevallen is een smartphone in het spel. Bij de leeftijdsgroep 12-34 jaar is dit percentage twee keer zo hoog, namelijk 17 tot 18 procent van de fietsongevallen.

In de campagne is er daarom dit keer extra aandacht voor de fietsende jongeren.

Om jongeren veilig gedrag in de praktijk te laten ervaren is een nieuwe mobiele app ‘Fietsmodus’ ontwikkeld. Deze app beloont de jongere als die onderweg op de fiets de smartphone niet gebruikt. De gebruikers van de app maken kans op bioscoopkaartjes, een t-shirt of een fiets. De prijzen worden door de providers beschikbaar gesteld. De app werkt op Android en Apple en is gratis te downloaden in de appstore en op de site fietsmodus.nl.

De publiekscampagne loopt van 23 september tot half december. Met tv- en radiocommercials en mottoborden langs de weg worden verkeersdeelnemers gewezen op de risico’s en veilige alternatieven. Daarnaast worden digitale kanalen ingezet zoals websites, een online game, YouTube en Facebook. De telecomproviders zetten samen hun eigen kanalen in om de campagne onder de aandacht te brengen bij hun klanten. VVN en TeamAlert ondersteunen de campagne met acties in het land voor respectievelijk automobilisten en fietsers.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.