Laadpalen nodeloos bezet

 

Het ministerie van Economische Zaken vroeg RVO.nl om een data-analyse te maken van laadgegevens van bijna 1 miljoen laadtransacties. RVO.nl voerde dit uit in samenwerking met de Universiteit van Utrecht. De uitslagen geven onder meer inzicht in het gebruik van de (semi)publieke laadinfrastructuur.

Het overgrote deel van EV-rijders volgt een routinematig patroon bij het laden, in zowel stedelijke als plattelandsgebieden. Ze kiezen voor gemak en gewoonte en kijken minder naar de resterende actieradius op de boordcomputer. Het laadgedrag kent een duidelijke piek in de ochtend- en middaguren. Gebruikers sluiten de auto ongeacht het accuniveau aan op het werk en bij thuiskomst. Kenmerkend is dat de meerderheid van de rijders de auto niet ontkoppelt of verplaatst als de accu vol is. Laadpunten blijven hierdoor langer bezet dan voor het opladen nodig is.

Veel EV-rijders laden op bij punten die ze al kennen. Van de onderzochte groep gebruikt 46 procent één laadpunt, met een sterke voorkeur voor het gebruik van een punt bij huis. Door 20 procent wordt twee verschillende laadlocaties gebruikt, waarbij de gebruiker in veel gevallen de auto naast thuis ook op het werk aansluit. Een groep van 4 procent laadt op bij tien of meer verschillende punten.

EV-rijders zouden gestimuleerd moeten worden de auto te ontkoppelen bij een volle accu als ze bij een openbaar toegankelijk punt laden, aldus bevelen de onderzoekers aan. Daarnaast moet laadparkeerbeleid voor EV’s en slimme laadtechnologie bij (semi) publieke laadpunten worden bevorderd. Tenslotte moeten semipublieke laadpunten ’s nachts worden opgesteld voor andere gebruikers.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Laadpalen nodeloos bezet - VerkeersNet

Laadpalen nodeloos bezet

 

Het ministerie van Economische Zaken vroeg RVO.nl om een data-analyse te maken van laadgegevens van bijna 1 miljoen laadtransacties. RVO.nl voerde dit uit in samenwerking met de Universiteit van Utrecht. De uitslagen geven onder meer inzicht in het gebruik van de (semi)publieke laadinfrastructuur.

Het overgrote deel van EV-rijders volgt een routinematig patroon bij het laden, in zowel stedelijke als plattelandsgebieden. Ze kiezen voor gemak en gewoonte en kijken minder naar de resterende actieradius op de boordcomputer. Het laadgedrag kent een duidelijke piek in de ochtend- en middaguren. Gebruikers sluiten de auto ongeacht het accuniveau aan op het werk en bij thuiskomst. Kenmerkend is dat de meerderheid van de rijders de auto niet ontkoppelt of verplaatst als de accu vol is. Laadpunten blijven hierdoor langer bezet dan voor het opladen nodig is.

Veel EV-rijders laden op bij punten die ze al kennen. Van de onderzochte groep gebruikt 46 procent één laadpunt, met een sterke voorkeur voor het gebruik van een punt bij huis. Door 20 procent wordt twee verschillende laadlocaties gebruikt, waarbij de gebruiker in veel gevallen de auto naast thuis ook op het werk aansluit. Een groep van 4 procent laadt op bij tien of meer verschillende punten.

EV-rijders zouden gestimuleerd moeten worden de auto te ontkoppelen bij een volle accu als ze bij een openbaar toegankelijk punt laden, aldus bevelen de onderzoekers aan. Daarnaast moet laadparkeerbeleid voor EV’s en slimme laadtechnologie bij (semi) publieke laadpunten worden bevorderd. Tenslotte moeten semipublieke laadpunten ’s nachts worden opgesteld voor andere gebruikers.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.