De beste bus is een dieselbus

bus

Wie op het punt staat nieuwe bussen aan te schaffen, is nog altijd het best uit met dieselbussen. Die bieden nog steeds de economische meest aantrekkelijk optie. En moderne dieselmotoren geven niet meer schadelijke uitstoot dan de motoren van aardgasbussen.

Dit zegt TNO, die  op verzoek van EU keek welke bus een gemeente of  regio het beste kan voorschrijven bij de aanbesteding.

De bussen werden vergeleken op een aantal aspecten, zoals kosten en milieu.

De dieselbus komt daarbij als best uit de bus. Aardgasbussen zijn inmiddels ook te koop, maar de kosten liggen hoger en de uitstoot is vergelijkbaar met die van moderne dieselbussen.

Ook zijn er steeds meer elektrische bussen verkrijgbaar, maar daar kleven nog teveel onzekerheden aan. Het bereik en de kosten van de accu’s zijn een issue. Waar al een trolleybus rijdt, kan het echter een optie zijn om zo’n netwerk uit te bouwen.

Waterstofbussen beloven veel voor de toekomst, maar verkeren nu nog in een experimentele fase. Bovendien is kostbare infrastructuur nodig, hetgeen ook geldt voor elektrische bussen.

Wie nog beter wil dan een dieselbus, kan overwegen hybride dieselbus aan te schaffen. Dat reduceert de broeikasgassen met nog eens 20 procent.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

De beste bus is een dieselbus - VerkeersNet

De beste bus is een dieselbus

bus

Wie op het punt staat nieuwe bussen aan te schaffen, is nog altijd het best uit met dieselbussen. Die bieden nog steeds de economische meest aantrekkelijk optie. En moderne dieselmotoren geven niet meer schadelijke uitstoot dan de motoren van aardgasbussen.

Dit zegt TNO, die  op verzoek van EU keek welke bus een gemeente of  regio het beste kan voorschrijven bij de aanbesteding.

De bussen werden vergeleken op een aantal aspecten, zoals kosten en milieu.

De dieselbus komt daarbij als best uit de bus. Aardgasbussen zijn inmiddels ook te koop, maar de kosten liggen hoger en de uitstoot is vergelijkbaar met die van moderne dieselbussen.

Ook zijn er steeds meer elektrische bussen verkrijgbaar, maar daar kleven nog teveel onzekerheden aan. Het bereik en de kosten van de accu’s zijn een issue. Waar al een trolleybus rijdt, kan het echter een optie zijn om zo’n netwerk uit te bouwen.

Waterstofbussen beloven veel voor de toekomst, maar verkeren nu nog in een experimentele fase. Bovendien is kostbare infrastructuur nodig, hetgeen ook geldt voor elektrische bussen.

Wie nog beter wil dan een dieselbus, kan overwegen hybride dieselbus aan te schaffen. Dat reduceert de broeikasgassen met nog eens 20 procent.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.