Verkeerscentrale Zuid-Nederland operationeel

centraleDe verkeerscentrale Zuid-Nederland van Rijkswaterstaat is vanaf 3 november 2014 operationeel op de  Automotive Campus in Helmond. Op deze nieuwe locatie wordt ook de Innovatiecentrale gerealiseerd. Hierin werken overheidspartijen als Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Brabant  samen met kennisinstituten en marktpartijen aan innovaties op het gebied van verkeersmanagement en intelligente mobiliteit. In de nieuwe verkeerscentrale worden dergelijke innovaties in de praktijk getest.

De nieuwe innovatieomgeving bestaat uit een InnovatieLab en 2 Innovatiedesks. Het InnovatieLab is bedoeld voor de ontwikkeling van nieuwe projecten en concepten rondom intelligente mobiliteit. Wegbeheerders, kennisinstituten en marktpartijen beschikken straks over actuele, geanonimiseerde verkeersdata en simulatieprogramma’s die de effecten van een innovatie, bijvoorbeeld op de verkeersdoorstroming, in beeld kunnen brengen.

Met de Innovatiedesks worden veelbelovende concepten op een bestaande weg getest in een voor Europa unieke praktijkomgeving, zoals het plaatsen van tekstboodschappen op Dynamische Route Informatiepanelen of het zenden van een persoonlijk advies naar bepaalde weggebruikers.

Een van de eerste projecten die in de Innovatiecentrale aan bod komt, is de A58 tussen Eindhoven en Tilburg. Op dat wegvak ontstaan vaak spookfiles, waarbij onverwacht remgedrag voor een schokgolf zorgt. Getest wordt welke nieuwe technieken in de auto het beste werken tegen dit type files. Een tweede project betreft de A67 tussen Eindhoven en Venlo. Het grote aandeel vrachtverkeer op deze route bemoeilijkt vaak het invoegen voor automobilisten. Vanuit de markt is al een app ontwikkeld die andere voertuigen waarneemt en een automobilist naar een vrije ruimte tussen de vrachtwagens kan geleiden. Onderzocht wordt of hiermee de verkeersveiligheid en het gevoel van verkeersveiligheid bij de weggebruiker toeneemt.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Verkeerscentrale Zuid-Nederland operationeel - VerkeersNet

Verkeerscentrale Zuid-Nederland operationeel

centraleDe verkeerscentrale Zuid-Nederland van Rijkswaterstaat is vanaf 3 november 2014 operationeel op de  Automotive Campus in Helmond. Op deze nieuwe locatie wordt ook de Innovatiecentrale gerealiseerd. Hierin werken overheidspartijen als Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Brabant  samen met kennisinstituten en marktpartijen aan innovaties op het gebied van verkeersmanagement en intelligente mobiliteit. In de nieuwe verkeerscentrale worden dergelijke innovaties in de praktijk getest.

De nieuwe innovatieomgeving bestaat uit een InnovatieLab en 2 Innovatiedesks. Het InnovatieLab is bedoeld voor de ontwikkeling van nieuwe projecten en concepten rondom intelligente mobiliteit. Wegbeheerders, kennisinstituten en marktpartijen beschikken straks over actuele, geanonimiseerde verkeersdata en simulatieprogramma’s die de effecten van een innovatie, bijvoorbeeld op de verkeersdoorstroming, in beeld kunnen brengen.

Met de Innovatiedesks worden veelbelovende concepten op een bestaande weg getest in een voor Europa unieke praktijkomgeving, zoals het plaatsen van tekstboodschappen op Dynamische Route Informatiepanelen of het zenden van een persoonlijk advies naar bepaalde weggebruikers.

Een van de eerste projecten die in de Innovatiecentrale aan bod komt, is de A58 tussen Eindhoven en Tilburg. Op dat wegvak ontstaan vaak spookfiles, waarbij onverwacht remgedrag voor een schokgolf zorgt. Getest wordt welke nieuwe technieken in de auto het beste werken tegen dit type files. Een tweede project betreft de A67 tussen Eindhoven en Venlo. Het grote aandeel vrachtverkeer op deze route bemoeilijkt vaak het invoegen voor automobilisten. Vanuit de markt is al een app ontwikkeld die andere voertuigen waarneemt en een automobilist naar een vrije ruimte tussen de vrachtwagens kan geleiden. Onderzocht wordt of hiermee de verkeersveiligheid en het gevoel van verkeersveiligheid bij de weggebruiker toeneemt.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.