Gratis ov voor minima helpt vooral fietsers de bus in

hermesDit jaar mogen minima in Eindhoven gratis de bus in. De meesten laten dan de fiets staan.

Sinds 1 maart 2007 kent Eindhoven gratis openbaar vervoer. Vanaf 2009 in structurele vorm als busvervoer voor de kinderen (12-) en de senioren (65+).

Dit jaar werd de regeling gewijzigd. Gratis vervoer geldt alleen nog minima: inwoners met een inkomen tot maximaal 120% van het sociaal minimum, ongeacht de leeftijd.

Het effect van de maatregel is dat minima nu structureel vaker op stap gaan en meer deelnemen aan de maatschappij, zo blijkt uit onderzoek van de gemeente. 25% van de reizen werd voorheen niet gemaakt. De belangrijkste motieven zijn: sociaal bezoek, medisch bezoek, boodschappen/winkelen en recreatieve activiteiten.

De bus is daarbij vooral het alternatief voor reizen die voorheen met de fiets (50%) werden gemaakt en veel minder als alternatief voor de auto (25%).

De senioren die sinds 1 januari 2014 weer betaald moet reizen, doen dat nu structureel minder. Het aantal busreizen ligt ongeveer weer op het niveau van vóór de maatregel. Bijna 20% van de reizen wordt nu niet meer gemaakt. Voor de reizen die nog wel gemaakt worden neemt men als alternatief in hoofdzaak de auto (50%) en of de fiets (40%). Wel blijkt dat het aantal senioren dat nooit de bus neemt, blijvend is afgenomen met 25%.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gratis ov voor minima helpt vooral fietsers de bus in - VerkeersNet

Gratis ov voor minima helpt vooral fietsers de bus in

hermesDit jaar mogen minima in Eindhoven gratis de bus in. De meesten laten dan de fiets staan.

Sinds 1 maart 2007 kent Eindhoven gratis openbaar vervoer. Vanaf 2009 in structurele vorm als busvervoer voor de kinderen (12-) en de senioren (65+).

Dit jaar werd de regeling gewijzigd. Gratis vervoer geldt alleen nog minima: inwoners met een inkomen tot maximaal 120% van het sociaal minimum, ongeacht de leeftijd.

Het effect van de maatregel is dat minima nu structureel vaker op stap gaan en meer deelnemen aan de maatschappij, zo blijkt uit onderzoek van de gemeente. 25% van de reizen werd voorheen niet gemaakt. De belangrijkste motieven zijn: sociaal bezoek, medisch bezoek, boodschappen/winkelen en recreatieve activiteiten.

De bus is daarbij vooral het alternatief voor reizen die voorheen met de fiets (50%) werden gemaakt en veel minder als alternatief voor de auto (25%).

De senioren die sinds 1 januari 2014 weer betaald moet reizen, doen dat nu structureel minder. Het aantal busreizen ligt ongeveer weer op het niveau van vóór de maatregel. Bijna 20% van de reizen wordt nu niet meer gemaakt. Voor de reizen die nog wel gemaakt worden neemt men als alternatief in hoofdzaak de auto (50%) en of de fiets (40%). Wel blijkt dat het aantal senioren dat nooit de bus neemt, blijvend is afgenomen met 25%.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.