In 7 van de 10 gemeenten woont men op fietsafstand van een treinstation

stationVooral de afstand tot een voorziening is bepalend voor de keuze van het vervoermiddel, niet hoe snel men er kan komen. Dat concludeert CROW-KpVV in de digitale uitgave Dashboard duurzame en slimme mobiliteit, die gaat over bereikbaarheid en nabijheid.

CRO-KpVV illustreert dat aan de hand van een aantal voorbeelden. Zo is de gemiddelde afstand naar supermarkten 0,9 km. Al bij afstanden groter dan 1 km krijgt het autogebruik de overhand. Ook bij scholen blijken afstanden nauw te luisteren: binnen 500 meter is lopen veruit favoriet, terwijl boven 2 km de auto een populair vervoermiddel is om kinderen naar de basisschool te brengen.

De effecten zijn ook te zien in Vinexlocaties. De afstanden tot voorzieningen zijn daar aanzienlijk korter. En hoewel inwoners van nieuwbouwlocaties gemiddeld meer kilometers afleggen dan de gemiddelde Nederlander is het aantal afgelegde kilometers van inwoners van Vinex-locaties lager dan voor inwoners van niet Vinexlocaties.

De afstanden tot stations en snelwegen bepalen in belangrijke mate de keuze voor de auto of het openbaar vervoer. Het aandeel treingebruik zal hoger zijn wanneer de afstanden naar het station kort zijn. Nederlanders woonden in 2013 op gemiddeld 5,0 kilometer van het dichtstbijzijnde treinstation. In 275 gemeenten woont zelfs iedereen gemiddeld op fietsafstand (binnen een straal van 7,5 km) van een treinstation. En in 96 gemeenten zelfs op fietsafstand van een belangrijk overstapstation. Ruim 61% van de verplaatsingen naar het station vindt lopend of fietsend plaats. ‘Als we werk willen maken van ketenmobiliteit, blijkt de afstand tot treinstations dus meestal niet de zwakste schakel te zijn’, aldus het dashboard.

De Balans van de Leefomgeving van Planbureau voor de Leefomgeving stelt dat bereikbaarheid het product is van nabijheid en snelheid. ‘Snel kunnen reizen is gunstig voor de bereikbaarheid, maar vooral de nabijheid bepaalt hoe snel je ergens bent’, concludeert CROW KpVV.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

In 7 van de 10 gemeenten woont men op fietsafstand van een treinstation - VerkeersNet

In 7 van de 10 gemeenten woont men op fietsafstand van een treinstation

stationVooral de afstand tot een voorziening is bepalend voor de keuze van het vervoermiddel, niet hoe snel men er kan komen. Dat concludeert CROW-KpVV in de digitale uitgave Dashboard duurzame en slimme mobiliteit, die gaat over bereikbaarheid en nabijheid.

CRO-KpVV illustreert dat aan de hand van een aantal voorbeelden. Zo is de gemiddelde afstand naar supermarkten 0,9 km. Al bij afstanden groter dan 1 km krijgt het autogebruik de overhand. Ook bij scholen blijken afstanden nauw te luisteren: binnen 500 meter is lopen veruit favoriet, terwijl boven 2 km de auto een populair vervoermiddel is om kinderen naar de basisschool te brengen.

De effecten zijn ook te zien in Vinexlocaties. De afstanden tot voorzieningen zijn daar aanzienlijk korter. En hoewel inwoners van nieuwbouwlocaties gemiddeld meer kilometers afleggen dan de gemiddelde Nederlander is het aantal afgelegde kilometers van inwoners van Vinex-locaties lager dan voor inwoners van niet Vinexlocaties.

De afstanden tot stations en snelwegen bepalen in belangrijke mate de keuze voor de auto of het openbaar vervoer. Het aandeel treingebruik zal hoger zijn wanneer de afstanden naar het station kort zijn. Nederlanders woonden in 2013 op gemiddeld 5,0 kilometer van het dichtstbijzijnde treinstation. In 275 gemeenten woont zelfs iedereen gemiddeld op fietsafstand (binnen een straal van 7,5 km) van een treinstation. En in 96 gemeenten zelfs op fietsafstand van een belangrijk overstapstation. Ruim 61% van de verplaatsingen naar het station vindt lopend of fietsend plaats. ‘Als we werk willen maken van ketenmobiliteit, blijkt de afstand tot treinstations dus meestal niet de zwakste schakel te zijn’, aldus het dashboard.

De Balans van de Leefomgeving van Planbureau voor de Leefomgeving stelt dat bereikbaarheid het product is van nabijheid en snelheid. ‘Snel kunnen reizen is gunstig voor de bereikbaarheid, maar vooral de nabijheid bepaalt hoe snel je ergens bent’, concludeert CROW KpVV.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.