CO2 uitstoot e-fiets 26 maal zo klein als van auto

e-fietsHoe duurzamer de vervoerwijze, hoe lager de kosten voor burgers, werkgevers en overheden. Dat is de conclusie van een analyse van het KpVV Dashboard duurzame en slimme mobiliteit.

CROW-KpVV rekende uit hoe de verschillende vervoerwijzen scoren op milieubelasting, gezondheidseffecten, ruimtebeslag en verkeersveiligheid. En hoe het zit met de kosten voor de overheid en voor de reiziger.

Zoals te verwachten viel, scoort de fiets cq. de elektrische fiets op vrijwel alle punten het gunstigst. De CO2-uitstoot van één reizigerskilometer van een elektrische fiets is bijvoorbeeld 26x zo klein als die van een auto. Bij een alleenrijdende forens is dit zelfs een factor 40.

En iedere autokilometer die in de Randstad wordt vervangen door een fietskilometer, levert 41 cent aan maatschappelijke baten op. Ofwel, dat is het bedrag dat de maatschappij er voor over mag hebben om iemand over te laten stappen op de fiets, aldus KpVV.

Een treinreiziger stoot per kilometer gemiddeld 4x minder CO2 uit dan een automobilist en 2x minder fijnstof. Maar het ov is niet altijd schoner dan de auto.

Bussen stoten per reiziger weliswaar minder CO2 uit dan een gemiddelde auto, maar pas als de bezettingsgraad hoger is dan 5 personen. Dat is meestal het geval, zeker in de spits.

Maar als je alleen in een elektrische auto rijdt, is dit schoner dan in een gemiddelde bus. Behalve in de stadsregio Arnhem-Nijmegen. Daar moet met vijf mensen in een elektrische auto zitten, wil deze rit schoner zijn. Dat toont, volgens CROW-KpVV, dat het haalbaar is om het openbaar vervoer fors te verschonen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

CO2 uitstoot e-fiets 26 maal zo klein als van auto - VerkeersNet

CO2 uitstoot e-fiets 26 maal zo klein als van auto

e-fietsHoe duurzamer de vervoerwijze, hoe lager de kosten voor burgers, werkgevers en overheden. Dat is de conclusie van een analyse van het KpVV Dashboard duurzame en slimme mobiliteit.

CROW-KpVV rekende uit hoe de verschillende vervoerwijzen scoren op milieubelasting, gezondheidseffecten, ruimtebeslag en verkeersveiligheid. En hoe het zit met de kosten voor de overheid en voor de reiziger.

Zoals te verwachten viel, scoort de fiets cq. de elektrische fiets op vrijwel alle punten het gunstigst. De CO2-uitstoot van één reizigerskilometer van een elektrische fiets is bijvoorbeeld 26x zo klein als die van een auto. Bij een alleenrijdende forens is dit zelfs een factor 40.

En iedere autokilometer die in de Randstad wordt vervangen door een fietskilometer, levert 41 cent aan maatschappelijke baten op. Ofwel, dat is het bedrag dat de maatschappij er voor over mag hebben om iemand over te laten stappen op de fiets, aldus KpVV.

Een treinreiziger stoot per kilometer gemiddeld 4x minder CO2 uit dan een automobilist en 2x minder fijnstof. Maar het ov is niet altijd schoner dan de auto.

Bussen stoten per reiziger weliswaar minder CO2 uit dan een gemiddelde auto, maar pas als de bezettingsgraad hoger is dan 5 personen. Dat is meestal het geval, zeker in de spits.

Maar als je alleen in een elektrische auto rijdt, is dit schoner dan in een gemiddelde bus. Behalve in de stadsregio Arnhem-Nijmegen. Daar moet met vijf mensen in een elektrische auto zitten, wil deze rit schoner zijn. Dat toont, volgens CROW-KpVV, dat het haalbaar is om het openbaar vervoer fors te verschonen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.