Fiets waarschuwt voor gevaar

intelligente_fiets_tnoEen fiets die waarschuwt als er gevaren opdoemen. En een routeplanner die zorgt dat je gladde fietspaden weet te vermijden. Twee resultaten voorkomend uit het project ‘Veilig en bewust op de fiets’, dat vooral tot doel heeft fietsen voor senioren veiliger te maken.

Trekkers van het project zijn TNO, Roessingh Research and Development en de Fietsersbond.

De intelligente fiets, waarvan nu een eerste proefmodel is ontwikkeld, geeft de fietser informatie over achteropkomend verkeer en mogelijk gevaar van voren. Dat gebeurt via trillingen in de handvaten en het zadel. Ook kan de aandrijving en een display nog extra terugkoppeling leveren aan de fietser.

Een radar aan de voorkant kan bijvoorbeeld paaltjes detecteren. De camera aan de achterkant worden gebruikt om het verkeer van achteren te signaleren. Deze informatie wordt gebruikt door intelligente beslissingssoftware om op het juiste moment de fietser te informeren over mogelijk gevaar. De apparatuur is nu nog vrij volumineus, omdat de meeste onderdelen uit de automotive hoek komen.  De bedoeling is dat volgend voorjaar een nog slimmere versie van de fiets wordt gepresenteerd. Die communiceert met geïnstrumenteerde auto’s en apparatuur aan de wegkant. Zo kunnen auto’s en fietsen elkaar waarschuwen.

Nieuw in de Fietsrouteplanner is dat je vanaf 15 december fietsroutes kunt plannen die bij gladheid zijn gestrooid. Een aantal gemeenten presenteren dergelijke routes al op hun eigen website. Maar de Fietsersbond heeft met behulp van vrijwilligers de strooigegevens verzameld en in de Fietsrouteplanner ingevoerd. Daarbij wordt ook data gebruikt van waterschappen, provincies en Rijkswaterstaat, indien beschikbaar. Zo kan men een route plannen over gemeentegrenzen heen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Fiets waarschuwt voor gevaar - VerkeersNet

Fiets waarschuwt voor gevaar

intelligente_fiets_tnoEen fiets die waarschuwt als er gevaren opdoemen. En een routeplanner die zorgt dat je gladde fietspaden weet te vermijden. Twee resultaten voorkomend uit het project ‘Veilig en bewust op de fiets’, dat vooral tot doel heeft fietsen voor senioren veiliger te maken.

Trekkers van het project zijn TNO, Roessingh Research and Development en de Fietsersbond.

De intelligente fiets, waarvan nu een eerste proefmodel is ontwikkeld, geeft de fietser informatie over achteropkomend verkeer en mogelijk gevaar van voren. Dat gebeurt via trillingen in de handvaten en het zadel. Ook kan de aandrijving en een display nog extra terugkoppeling leveren aan de fietser.

Een radar aan de voorkant kan bijvoorbeeld paaltjes detecteren. De camera aan de achterkant worden gebruikt om het verkeer van achteren te signaleren. Deze informatie wordt gebruikt door intelligente beslissingssoftware om op het juiste moment de fietser te informeren over mogelijk gevaar. De apparatuur is nu nog vrij volumineus, omdat de meeste onderdelen uit de automotive hoek komen.  De bedoeling is dat volgend voorjaar een nog slimmere versie van de fiets wordt gepresenteerd. Die communiceert met geïnstrumenteerde auto’s en apparatuur aan de wegkant. Zo kunnen auto’s en fietsen elkaar waarschuwen.

Nieuw in de Fietsrouteplanner is dat je vanaf 15 december fietsroutes kunt plannen die bij gladheid zijn gestrooid. Een aantal gemeenten presenteren dergelijke routes al op hun eigen website. Maar de Fietsersbond heeft met behulp van vrijwilligers de strooigegevens verzameld en in de Fietsrouteplanner ingevoerd. Daarbij wordt ook data gebruikt van waterschappen, provincies en Rijkswaterstaat, indien beschikbaar. Zo kan men een route plannen over gemeentegrenzen heen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.