Een tram op wielen

BluetramOok Parijs weert vervuilende auto’s en bussen. Het Parijs ov-bedrijf heeft daarom maar vast een aantal BlueTrams besteld. Eigenlijk een tram op wielen.

De BlueTram heeft geen spoor en bovenleiding nodig, waardoor de kosten veel lager liggen dan van een gewone tram. Wel moeten bij de haltes snelle oplaadvoorzieningen worden aangebracht.

Het bijzondere is dat de BlueTram voor de stroomvoorziening gebruik maakt van een soort supercondensatoren. Die kun je in pakweg 20 seconden laden, en ze leveren stroom voor ongeveer 1,5 tot 2 km.

Een BlueTram is 6 meter langen en er passen 22 personen in. Er is ook een lange variant, met plaats voor 90 passagiers.

De eerste exemplaren rollen eind dit jaar  van de band.

Er  is trouwens ook een BlueBus, een soortgelijk voertuig maar dan met een accu met een bereik van 180 km.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Een tram op wielen - VerkeersNet

Een tram op wielen

BluetramOok Parijs weert vervuilende auto’s en bussen. Het Parijs ov-bedrijf heeft daarom maar vast een aantal BlueTrams besteld. Eigenlijk een tram op wielen.

De BlueTram heeft geen spoor en bovenleiding nodig, waardoor de kosten veel lager liggen dan van een gewone tram. Wel moeten bij de haltes snelle oplaadvoorzieningen worden aangebracht.

Het bijzondere is dat de BlueTram voor de stroomvoorziening gebruik maakt van een soort supercondensatoren. Die kun je in pakweg 20 seconden laden, en ze leveren stroom voor ongeveer 1,5 tot 2 km.

Een BlueTram is 6 meter langen en er passen 22 personen in. Er is ook een lange variant, met plaats voor 90 passagiers.

De eerste exemplaren rollen eind dit jaar  van de band.

Er  is trouwens ook een BlueBus, een soortgelijk voertuig maar dan met een accu met een bereik van 180 km.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.