SprintStad game ingezet op Gooicorridor

knooppunt 2SprintStad is een simulatiespel waarin de wisselwerking tussen ruimtelijke ontwikkeling en ov-mobiliteit centraal staat. De nieuwe versie van de tool wordt ingezet op de Gooicorridor.

Op een grafische en interactieve manier wordt tijdens een spelsessie het verband tussen de mobiliteit in metropolitaan Nederland en de ruimtelijke ontwikkeling van stationsgebieden inzichtelijk gemaakt met SpintStad.

De tool simuleert ontwikkeling van ruimte en mobiliteit op een spoorcorridor over een periode van 20 jaar. Dit gebeurt met behulp van reële data en input van de echte stakeholders. In de vorm van een serious game brengt SprintStad kansen voor knooppuntontwikkeling aan het licht. Tevens geeft het de deelnemers nieuwe inzichten over de relatie tussen lokaal genomen besluiten rondom de ontwikkeling van het stationsgebied en de effecten en strategie op het schaalniveau van de corridor. Tegelijkertijd wordt kennisuitwisseling en samenwerking tussen de deelnemers bevorderd. Fysiek beperkt SprintStad zich tot een corridor, bestaande uit een reeks stationsgebieden (1200 meter rond elk station) op een lijn, die samen in theorie een netwerkstad of ‘daily urban system’ vormen.

SprintStad, ontwikkeld door Vereniging Deltametropool in samenwerking met Technische Universiteit Delft en Movares, is bedoeld voor professionals die werken bij één van de partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van stationsgebieden en bereikbaarheid. De software wordt open-source, zowel om het gebruik te bevorderen als de doorontwikkeling door derden. Van deze doorontwikkelingen kan iedereen weer vrij gebruik maken.

Tijdens de ontwikkeling van SprintStad van een prototype naar versie 2.0 zijn diverse corridors in custom made versies van de game ingevoerd en in nauwe samenwerking met de betrokken partijen ontwikkeld. SprintStad heeft ook de interesse gewekt van verschillende buitenlandse overheden, organisaties en universiteiten. Nadat in o.a. Vlaanderen, Zweden, Brazilie en India demonstraties zijn gegeven is er een Engelse versie van de software ontwikkeld.

Het mechanisme van SprintStad gaat uit van de wederkerige relatie tussen ruimtegebruik en mobiliteit: frequentieverhoging leidt tot betere bereikbaarheid, daarmee extra vraag naar programma op de betreffende locatie en dus ruimtelijke ontwikkelingen. Die leiden weer tot meer vraag naar openbaar vervoer. In de praktijk komt deze positieve onderlinge relatie vaak niet tot stand, door strategisch gedrag en bestuurlijke, juridische, financiële en organisatorische barrières.

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.