Brandstofcelauto op waterstof wordt energiecentrale

hyundaiIn de toekomst kan een brandstofcelauto die op waterstof rijdt ook dienst doen als een energiecentrale voor huizen en kantoren. Deze auto rijdt op elektriciteit die in de brandstofcel uit waterstof wordt gemaakt. Als de wagen stilstaat, kan de brandstofcel ook elektriciteit produceren en vele woningen van stroom voorzien.

Hyundai levert al een paar jaar mondjesmaat dergelijke auto’s (aanschafprijs €55.000 ex btw) en stelt nu een testmodel aan The Green Village van de TU Delft beschikbaar. Hiermee gaan onderzoekers het rendement en de werking van stroom leveren met brandstofcelauto’s verder onderzoeken.

Een brandstofcelauto is een elektrische auto met een brandstofcel aan boord die elektriciteit uit waterstof en zuurstof maakt. Een auto wordt doorgaans maar 5% van de tijd gebruikt. De rest van de tijd staat hij geparkeerd. Als de auto geparkeerd staat, kan de brandstofcel nog steeds elektriciteit produceren. Deze elektriciteit kan worden gebruikt in huizen en kantoren. Brandstofcelauto’s auto’s hebben daarnaast twee nuttige (en schone) bijproducten: water en warmte.

Rijden gebeurt nu veelal op benzine, diesel of gas. De energie-efficiëntie van deze motoren is niet erg goed, ongeveer 25 tot 40% zo weet de TU Delft, en ze stoten CO2 uit. Daarom ontwikkelen veel autofabrikanten alternatieven zoals de brandstofcelauto. Met de brandstofcel kan met een rendement van ongeveer 40-45% elektriciteit via waterstof uit gas worden gehaald. Dit is een hoger rendement dan dat van onze huidige elektriciteitsproductie.

Binnen het project Car as Power Plant doet de TU Delft onderzoek naar de optimalisatie van alle processen die samenhangen met het rijden en energie produceren met brandstofcellen uit waterstof. Van de productie en het tanken van waterstof, de verbetering van de levensduur en waarde van de brandstofcel tot de aansluiting van auto’s op het elektriciteitsnet.

De eerste Hyundai’s ix35 Fuell Cell die via de dealers worden geleverd in Nederland worden vooral ingezet in de regio’s Rotterdam en Helmond, waar 700 BAR waterstof tankstations zijn gevestigd. Op een volle tank kan 600 kilometer worden gereden. Het tanken duurt 4 minuten. In deze regio’s zullen ook speciale Hyundai-dealers worden aangesteld die worden getraind in de verkoop en het onderhoud van de Hyundai ix35 Fuell Cell.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Brandstofcelauto op waterstof wordt energiecentrale - VerkeersNet

Brandstofcelauto op waterstof wordt energiecentrale

hyundaiIn de toekomst kan een brandstofcelauto die op waterstof rijdt ook dienst doen als een energiecentrale voor huizen en kantoren. Deze auto rijdt op elektriciteit die in de brandstofcel uit waterstof wordt gemaakt. Als de wagen stilstaat, kan de brandstofcel ook elektriciteit produceren en vele woningen van stroom voorzien.

Hyundai levert al een paar jaar mondjesmaat dergelijke auto’s (aanschafprijs €55.000 ex btw) en stelt nu een testmodel aan The Green Village van de TU Delft beschikbaar. Hiermee gaan onderzoekers het rendement en de werking van stroom leveren met brandstofcelauto’s verder onderzoeken.

Een brandstofcelauto is een elektrische auto met een brandstofcel aan boord die elektriciteit uit waterstof en zuurstof maakt. Een auto wordt doorgaans maar 5% van de tijd gebruikt. De rest van de tijd staat hij geparkeerd. Als de auto geparkeerd staat, kan de brandstofcel nog steeds elektriciteit produceren. Deze elektriciteit kan worden gebruikt in huizen en kantoren. Brandstofcelauto’s auto’s hebben daarnaast twee nuttige (en schone) bijproducten: water en warmte.

Rijden gebeurt nu veelal op benzine, diesel of gas. De energie-efficiëntie van deze motoren is niet erg goed, ongeveer 25 tot 40% zo weet de TU Delft, en ze stoten CO2 uit. Daarom ontwikkelen veel autofabrikanten alternatieven zoals de brandstofcelauto. Met de brandstofcel kan met een rendement van ongeveer 40-45% elektriciteit via waterstof uit gas worden gehaald. Dit is een hoger rendement dan dat van onze huidige elektriciteitsproductie.

Binnen het project Car as Power Plant doet de TU Delft onderzoek naar de optimalisatie van alle processen die samenhangen met het rijden en energie produceren met brandstofcellen uit waterstof. Van de productie en het tanken van waterstof, de verbetering van de levensduur en waarde van de brandstofcel tot de aansluiting van auto’s op het elektriciteitsnet.

De eerste Hyundai’s ix35 Fuell Cell die via de dealers worden geleverd in Nederland worden vooral ingezet in de regio’s Rotterdam en Helmond, waar 700 BAR waterstof tankstations zijn gevestigd. Op een volle tank kan 600 kilometer worden gereden. Het tanken duurt 4 minuten. In deze regio’s zullen ook speciale Hyundai-dealers worden aangesteld die worden getraind in de verkoop en het onderhoud van de Hyundai ix35 Fuell Cell.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.