Geknepen turborotonde

turborotondeTurborotondes en fietsers gaan niet goed samen. Dat geldt zeker voor de turborotonde met daar omheen fietsers en voetgangers die uit twee richtingen komen. In Schiedam wordt daarom een aangepast ontwerp beproefd. Voorlopig met positieve resultaten.

Het gaat om de rotonde Nieuwlandplein in Schiedam. De rotonde staat in de top 3 op de blackspotlijst van Schiedam. Daarnaast waren er veel klachten over de verkeersonveiligheid.

De turborotonde ligt binnen de bebouwde kom met direct daar omheen oversteken voor langzaam verkeer: voetgangers op voetgangersoversteekplaatsen en (brom)fietsers in twee richtingen in de voorrang.

Eerst is onderzocht of het mogelijk was om fietsers niet in twee maar in één richting te laten rijden, conform de CROW-richtlijnen. Maar ruimtegebrek èn capaciteitsproblemen verhinderde dat.

Daarom is gekozen om de oversteken voor het langzaam verkeer verder van de rotonde te leggen, waar de toeleidende weg één rijstrook breed is. Na de oversteek verbreedt de weg zich tot dubbele opstelvakken.

Fietsers kunnen dus oversteken over één in plaats van twee rijstroken. De afdekongevallen vervallen hiermee. Verder worden (brom)fietsers in hun snelheid geremd, waardoor de kans op ernstige ongevallen verder afneemt. Automobilisten hebben meer tijd om de fietsers op te merken. Het verkeer komt nu recht voor de oversteken, waardoor fietsers niet meer in de dode hoek zitten.

De verliestijd in de nieuwe situatie voor het autoverkeer blijft gelijk aan de oude situatie, aldus blijkt uit een VISSIM-simulatie.

Ondanks dat de langzaam verkeersoversteken op 10 tot 15 meter van de rotonde liggen, zijn de fietsers in de voorrang gehouden. Om autoverkeer te remmen en te attenderen op de oversteken – die dus wat verder van de rotonde zijn gelegen – zijn de oversteken op een plateau gelegd en voorzien van markering.

De eerste resultaten van de aanpassingen van de turborotonde zijn positief. Uit de schouw na de openstelling blijkt dat zowel het (brom)fiets- als het autoverkeer de rotonde met lagere snelheid neemt. Ook is er een betere interactie waarneembaar tussen automobilist en (brom)fietser. De doorstroming is gelijk gebleven. Ook zijn de reacties vanuit de bevolking positief, zo melden Patrick van der Graaff van GraaffTraffic en Felix Kools van de gemeente Schiedam.

turbrotonde
De turborotonde voor (boven) en na (onder).
Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Geknepen turborotonde - VerkeersNet

Geknepen turborotonde

turborotondeTurborotondes en fietsers gaan niet goed samen. Dat geldt zeker voor de turborotonde met daar omheen fietsers en voetgangers die uit twee richtingen komen. In Schiedam wordt daarom een aangepast ontwerp beproefd. Voorlopig met positieve resultaten.

Het gaat om de rotonde Nieuwlandplein in Schiedam. De rotonde staat in de top 3 op de blackspotlijst van Schiedam. Daarnaast waren er veel klachten over de verkeersonveiligheid.

De turborotonde ligt binnen de bebouwde kom met direct daar omheen oversteken voor langzaam verkeer: voetgangers op voetgangersoversteekplaatsen en (brom)fietsers in twee richtingen in de voorrang.

Eerst is onderzocht of het mogelijk was om fietsers niet in twee maar in één richting te laten rijden, conform de CROW-richtlijnen. Maar ruimtegebrek èn capaciteitsproblemen verhinderde dat.

Daarom is gekozen om de oversteken voor het langzaam verkeer verder van de rotonde te leggen, waar de toeleidende weg één rijstrook breed is. Na de oversteek verbreedt de weg zich tot dubbele opstelvakken.

Fietsers kunnen dus oversteken over één in plaats van twee rijstroken. De afdekongevallen vervallen hiermee. Verder worden (brom)fietsers in hun snelheid geremd, waardoor de kans op ernstige ongevallen verder afneemt. Automobilisten hebben meer tijd om de fietsers op te merken. Het verkeer komt nu recht voor de oversteken, waardoor fietsers niet meer in de dode hoek zitten.

De verliestijd in de nieuwe situatie voor het autoverkeer blijft gelijk aan de oude situatie, aldus blijkt uit een VISSIM-simulatie.

Ondanks dat de langzaam verkeersoversteken op 10 tot 15 meter van de rotonde liggen, zijn de fietsers in de voorrang gehouden. Om autoverkeer te remmen en te attenderen op de oversteken – die dus wat verder van de rotonde zijn gelegen – zijn de oversteken op een plateau gelegd en voorzien van markering.

De eerste resultaten van de aanpassingen van de turborotonde zijn positief. Uit de schouw na de openstelling blijkt dat zowel het (brom)fiets- als het autoverkeer de rotonde met lagere snelheid neemt. Ook is er een betere interactie waarneembaar tussen automobilist en (brom)fietser. De doorstroming is gelijk gebleven. Ook zijn de reacties vanuit de bevolking positief, zo melden Patrick van der Graaff van GraaffTraffic en Felix Kools van de gemeente Schiedam.

turbrotonde
De turborotonde voor (boven) en na (onder).
Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.