Amsterdam brengt bezoekersstromen in kaart

amsterdamAmsterdam neemt maatregelen om de groei van de stad in goede banen te leiden. Deze zomer start een aantal experimenten en worden verkeers- en bezoekersstromen beter in kaart gebracht. Dat meldt de gemeente in het startdocument Stad in Balans.

Met dat laatste is de gemeente overigens al enige tijd aan de gang. Zo wordt al bekeken wat de belangrijkste herkomst- en bestemmingsrelaties zijn en welke routes het drukst gebruikt worden. Ook is gekeken hoe lang voetgangers doen over bepaalde trajecten en hoe vaak ze daar komen. Daartoe heeft de gemeente gebruik gemaakt van wifi-tracking waarvoor de data van tientallen speciaal geplaatste wifi spots is gebruikt. Dat zal ook gaan gebeuren bij de komende editie van Sail in het kader van een crowdmanagementproject. Eerder al zijn bluetooth volgtechnieken gebruikt en is gsm-data ingezet bij onderzoek rond de zogenaamde Rode Loper Project (rond CS, Dam en Kalverstraat) om de stromen bezoekers en inwoners van de stad in kaart te brengen. Op kleinere schaal zijn speciale apps ingezet om nog meer gedetailleerde informatie over het gedrag van voetgangers te verzamelen. Ook zijn intelligente cameratechnieken gebruikt, waarmee individuele voetgangers zijn te tellen.

De komende tijd worden dergelijke technieken ingezet om de drukte in de binnenstad en verkeers- en bezoekersstromen nog verder in kaart te brengen.

De resultaten moeten vanaf 2016 tot concrete voorstellen. Dit komt bovenop maatregelen en experimenten die al in gang zijn gezet, zoals meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

Zo worden de straten rond het Rembrandtplein op vrijdag- en zaterdagavond voetgangersgebied, met meer fietsparkeerplekken.

Gemeente en ondernemers starten er een nieuwe samenwerking om overlast van uitgaanspubliek tegen te gaan. Op de Nieuwmarkt komt een proef met specifieke laad- en lostijden, een deel wordt autovrij gemaakt en ook hier komt meer ruimte voor de fiets.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Amsterdam brengt bezoekersstromen in kaart - VerkeersNet

Amsterdam brengt bezoekersstromen in kaart

amsterdamAmsterdam neemt maatregelen om de groei van de stad in goede banen te leiden. Deze zomer start een aantal experimenten en worden verkeers- en bezoekersstromen beter in kaart gebracht. Dat meldt de gemeente in het startdocument Stad in Balans.

Met dat laatste is de gemeente overigens al enige tijd aan de gang. Zo wordt al bekeken wat de belangrijkste herkomst- en bestemmingsrelaties zijn en welke routes het drukst gebruikt worden. Ook is gekeken hoe lang voetgangers doen over bepaalde trajecten en hoe vaak ze daar komen. Daartoe heeft de gemeente gebruik gemaakt van wifi-tracking waarvoor de data van tientallen speciaal geplaatste wifi spots is gebruikt. Dat zal ook gaan gebeuren bij de komende editie van Sail in het kader van een crowdmanagementproject. Eerder al zijn bluetooth volgtechnieken gebruikt en is gsm-data ingezet bij onderzoek rond de zogenaamde Rode Loper Project (rond CS, Dam en Kalverstraat) om de stromen bezoekers en inwoners van de stad in kaart te brengen. Op kleinere schaal zijn speciale apps ingezet om nog meer gedetailleerde informatie over het gedrag van voetgangers te verzamelen. Ook zijn intelligente cameratechnieken gebruikt, waarmee individuele voetgangers zijn te tellen.

De komende tijd worden dergelijke technieken ingezet om de drukte in de binnenstad en verkeers- en bezoekersstromen nog verder in kaart te brengen.

De resultaten moeten vanaf 2016 tot concrete voorstellen. Dit komt bovenop maatregelen en experimenten die al in gang zijn gezet, zoals meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

Zo worden de straten rond het Rembrandtplein op vrijdag- en zaterdagavond voetgangersgebied, met meer fietsparkeerplekken.

Gemeente en ondernemers starten er een nieuwe samenwerking om overlast van uitgaanspubliek tegen te gaan. Op de Nieuwmarkt komt een proef met specifieke laad- en lostijden, een deel wordt autovrij gemaakt en ook hier komt meer ruimte voor de fiets.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.