België neemt ISA serieus

isaIn België is voor het eerst een auto met Intelligente Snelheidsassistentie (ISA) in het verkeer getest. Het systeem van Ford combineert een digitiale snelheidskaart met een herkenningssysteem van verkeersborden.

Enkele maanden geleden stelde minister van Mobiliteit Jacqueline Galant haar plan voor het geleidelijk invoeren van Intelligente Snelheidsassistentie (ISA) voor, een systeem waarbij de snelheid vrijwillig wordt begrensd op de maximumsnelheid.

Het ontbreken van een digitale kaart met de snelheidslimieten voor alle Belgische wegen is volgens dat plan een technische hindernis die een snelle invoering van ISA in België tot nog toe bemoeilijkt. Maar de automobielindustrie lijkt daar nu een oplossing voor te hebben gevonden: een camera die verkeersborden detecteert.
Met een wagen uitgerust met ISA werd een traject gereden in de Brusselse deelgemeente Haren en Machelen. Op het traject golden verschillende snelheidslimieten: 30km/uur, 50km/uur, 70km/uur en 90km/uur.

De test van het BIVV liet zien dat technisch rijhulpsystemen de verkeersveiligheid kunnen verbeteren, maar dat er op het vlak van de weginfrastructuur een belangrijke taak en verantwoordelijkheid voor de overheid blijft weggelegd.

Zo moeten wegbeheerders bijvoorbeeld meer zorgvuldigheid aan de dag leggen bij het plaatsen van verkeersborden zodat deze in alle omstandigheden door de camera kunnen worden gedetecteerd. Ook toont de test de noodzaak aan van een 100% actuele en nauwkeurige digitale kaart met een correcte afbakening van de bebouwde kommen en snelheidsregimes.

Op dit ogenblik bieden verschillende automerken optioneel al systemen aan die verkeersborden herkennen en die al dan niet gekoppeld zijn aan een systeem dat waarschuwt wanneer de maximumsnelheid wordt overschreden.
Zo lanceerde Ford onlangs een vrijwillige ISA-variant, de Intelligent Speed Limiter, op een van haar modellen. De autoconstructeur combineert hierbij twee bestaande systemen; namelijk een flexibele snelheidsbegrenzer en een systeem om verkeersborden met de snelheidslimieten te herkennen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

België neemt ISA serieus - VerkeersNet

België neemt ISA serieus

isaIn België is voor het eerst een auto met Intelligente Snelheidsassistentie (ISA) in het verkeer getest. Het systeem van Ford combineert een digitiale snelheidskaart met een herkenningssysteem van verkeersborden.

Enkele maanden geleden stelde minister van Mobiliteit Jacqueline Galant haar plan voor het geleidelijk invoeren van Intelligente Snelheidsassistentie (ISA) voor, een systeem waarbij de snelheid vrijwillig wordt begrensd op de maximumsnelheid.

Het ontbreken van een digitale kaart met de snelheidslimieten voor alle Belgische wegen is volgens dat plan een technische hindernis die een snelle invoering van ISA in België tot nog toe bemoeilijkt. Maar de automobielindustrie lijkt daar nu een oplossing voor te hebben gevonden: een camera die verkeersborden detecteert.
Met een wagen uitgerust met ISA werd een traject gereden in de Brusselse deelgemeente Haren en Machelen. Op het traject golden verschillende snelheidslimieten: 30km/uur, 50km/uur, 70km/uur en 90km/uur.

De test van het BIVV liet zien dat technisch rijhulpsystemen de verkeersveiligheid kunnen verbeteren, maar dat er op het vlak van de weginfrastructuur een belangrijke taak en verantwoordelijkheid voor de overheid blijft weggelegd.

Zo moeten wegbeheerders bijvoorbeeld meer zorgvuldigheid aan de dag leggen bij het plaatsen van verkeersborden zodat deze in alle omstandigheden door de camera kunnen worden gedetecteerd. Ook toont de test de noodzaak aan van een 100% actuele en nauwkeurige digitale kaart met een correcte afbakening van de bebouwde kommen en snelheidsregimes.

Op dit ogenblik bieden verschillende automerken optioneel al systemen aan die verkeersborden herkennen en die al dan niet gekoppeld zijn aan een systeem dat waarschuwt wanneer de maximumsnelheid wordt overschreden.
Zo lanceerde Ford onlangs een vrijwillige ISA-variant, de Intelligent Speed Limiter, op een van haar modellen. De autoconstructeur combineert hierbij twee bestaande systemen; namelijk een flexibele snelheidsbegrenzer en een systeem om verkeersborden met de snelheidslimieten te herkennen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.