Resultaten Grootschalig Verkeersonderzoek Personenverkeer beschikbaar

anprIn het najaar van 2014 is het Grootschalig Verkeersonderzoek Personenverkeer Randstad uitgevoerd (GVO-PR). Het is het eerste Randstadbrede verkeersonderzoek onder personenauto’s.

Het onderzoek is uitgevoerd op 34 meetlocaties op autosnelwegen en een enkele provinciale weg in de Randstad en op de grenzen daarvan waar in totaal 1,7 miljoen voertuigen zijn geteld met ongeveer 150 camera’s. Verder zijn 152.000 enquêtes verstuurd (particulier) en 9.500 enquêtes zijn verstuurd via e-mail aan de 5 deelnemende leasemaatschappijen.

Doel van het GVO-project is om meer inzicht te krijgen in de herkomsten, bestemmingen, motieven en de verkeersstromen in de Randstad. Daarnaast is het doel ook om beleids- en basisinformatie te verzamelen voor verder verkeerskundig onderzoek.

Het onderzoek kende een aantal standaardonderdelen vanuit de kentekenenquête als onderzoekstechniek maar ook enkele noviteiten. Zo is samenwerking gezocht met de leasemaatschappijen om deelname van leaserijders mogelijk te maken. Ook is een stap gezet in de automatisering van de werkwijze door respons via internet mogelijk te maken. En voor het eerst is ook een grootschalige kentekenanalyse uitgevoerd om het aandeel en de herkomst van het buitenlandse personenverkeer te bepalen.

Naast de onderzoekstechnische bevindingen heeft dit onderzoek ook een enorme hoeveelheid aan mobiliteitsinformatie opgeleverd. Dat biedt een schat aan mogelijkheden om specifiek per meetlocatie of op lokaal niveau analyses uit te voeren of om mobiliteitsinformatie te genereren. Hiertoe is een presentatietool beschikbaar waarin de (open data) onderzoeksresultaten direct per meetlocatie toegankelijk zijn.

Enkele resultaten uit het onderzoek: Op basis van etmaaltellingen bedraagt de voertuigverdeling:  82% personenauto’s; 10% bestelauto’s; 2% ongelede vrachtauto’s waaronder bussen;  6% gelede vrachtauto’s (trekker+oplegger/vrachtauto met aanhanger).

De meeste buitenlandse personenauto’s op de onderzochte autosnelwegen zijn afkomstig uit Duitsland (36%), gevolgd door België (33%) en Polen (12%).

Het aandeel zakelijke personenauto’s bedraagt gemiddeld 36%.  Ongeveer twee derde van de automobilisten is man, eenderde is vrouw. De gemiddelde voertuigbezetting bedraagt 1,3 personen per auto.

Bijna twee derde van de ritmotieven is werkgerelateerd, namelijk 50% werk en 15% zakelijk. Bezoek kent een aandeel van 11% en het aandeel recreatief bedraagt 7%.  De gemiddelde ritafstand bedraagt 47 kilometer. Het gemiddeld opgegeven jaarkilometrage bedraagt 22.800 km. Dit is beduidend hoger dan de 13.000 kilometer volgens landelijk gemiddelde van het CBS.

Ruim driekwart van de respondenten heeft zijn vertrektijd niet aangepast. Van de respondenten staat 60% minimaal 1x per week in de file, 25% zegt niet of nauwelijks in de file te staan. De vertragingstijd die men over het algemeen nog accepteert is 10-15 minuten. Van de respondenten zegt 5% zijn route te hebben aangepast om files te vermijden. Ongeveer de helft van de respondenten zegt wel eens thuis te werken.

Hoewel de meeste respondenten niet overwegen om met een andere vervoerwijze te gaan, zegt toch een meerderheid (57%) dat ze de rit met het openbaar vervoer hadden kunnen maken. De reden dat ze niet voor het openbaar vervoer kiezen is in veruit de meeste gevallen dat de reistijd met het openbaar vervoer te lang is (67%).

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.