E-fietsen in het verkeer niet gevaarlijker dan gewone fietsen

e-fietsElektrische fietsen leveren in principe niet meer gevaar op in het verkeer dan gewone fietsen. Dat concludeert het onderzoekinstituut van de Duitse verzekeraars UDV.

Weliswaar rijden e-fietsers beetje harder dan gewone fietsers, in doorsnee levert dat niet meer risico op. Dat geldt ook voor speedpedelecs. Daarmee zijn snelheden tot 45 km/uur haalbaar, maar ook de berijders van dergelijke fietsen belanden niet meer dan gemiddeld in kritische situaties.

De onderzoekers hebben het gebruik, de snelheid en de verkeersrisico’s in de praktijk onderzocht en gekeken hoe automobilisten de snelheid van e-fietsers en gewone fietsers inschatten. Daarnaast zijn de ongevallenstatistieken in het onderzoek betrokken.

Voor de studie naar het rijgedrag, werden sensoren en camera’s gemonteerd op 90 fietsen van deelnemers in de leeftijd 16 tot 83 jaar. Daarvan reden er 31 op een gewone fiets, 49 op een e-fiets en 10 op een speedpedelec. De fietsers werden vier weken lang gevolgd. Daarbij bleek dat de verschillen in gebruik, routekeuze en snelheden gering zijn. Kennelijk gebruiken fietsers de trapondersteuning vooral om dezelfde snelheid met minder inspanning te bereiken. Dat geldt in het bijzonder voor de oudere fietsers.

De onderzoekers keken verder of de snelheid van fietsers en andere tweewielers goed wordt ingeschat door automobilisten, rekening houdend met naderingssnelheid, leeftijd van de fietser, trapfrequentie, en dergelijke. De autobestuurder onderschatten de snelheid van de e-fiets inderdaad regelmatig, maar dat leidt niet tot gevaarlijke situaties.

De analyse van de verkeersongevallencijfers maakt duidelijk dat ongevallen met e-fietsers met gewonden of doden vooral buiten de bebouwde kom gebeuren. Ook zijn e-fietsers vaker bij enkelvoudige ongevallen betrokken en bij ongevallen op wegvakken waar sowieso al veel ongevallen gebeuren.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

E-fietsen in het verkeer niet gevaarlijker dan gewone fietsen - VerkeersNet

E-fietsen in het verkeer niet gevaarlijker dan gewone fietsen

e-fietsElektrische fietsen leveren in principe niet meer gevaar op in het verkeer dan gewone fietsen. Dat concludeert het onderzoekinstituut van de Duitse verzekeraars UDV.

Weliswaar rijden e-fietsers beetje harder dan gewone fietsers, in doorsnee levert dat niet meer risico op. Dat geldt ook voor speedpedelecs. Daarmee zijn snelheden tot 45 km/uur haalbaar, maar ook de berijders van dergelijke fietsen belanden niet meer dan gemiddeld in kritische situaties.

De onderzoekers hebben het gebruik, de snelheid en de verkeersrisico’s in de praktijk onderzocht en gekeken hoe automobilisten de snelheid van e-fietsers en gewone fietsers inschatten. Daarnaast zijn de ongevallenstatistieken in het onderzoek betrokken.

Voor de studie naar het rijgedrag, werden sensoren en camera’s gemonteerd op 90 fietsen van deelnemers in de leeftijd 16 tot 83 jaar. Daarvan reden er 31 op een gewone fiets, 49 op een e-fiets en 10 op een speedpedelec. De fietsers werden vier weken lang gevolgd. Daarbij bleek dat de verschillen in gebruik, routekeuze en snelheden gering zijn. Kennelijk gebruiken fietsers de trapondersteuning vooral om dezelfde snelheid met minder inspanning te bereiken. Dat geldt in het bijzonder voor de oudere fietsers.

De onderzoekers keken verder of de snelheid van fietsers en andere tweewielers goed wordt ingeschat door automobilisten, rekening houdend met naderingssnelheid, leeftijd van de fietser, trapfrequentie, en dergelijke. De autobestuurder onderschatten de snelheid van de e-fiets inderdaad regelmatig, maar dat leidt niet tot gevaarlijke situaties.

De analyse van de verkeersongevallencijfers maakt duidelijk dat ongevallen met e-fietsers met gewonden of doden vooral buiten de bebouwde kom gebeuren. Ook zijn e-fietsers vaker bij enkelvoudige ongevallen betrokken en bij ongevallen op wegvakken waar sowieso al veel ongevallen gebeuren.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.