Inhaalstrook N276 dicht wegens te hoge snelheden

2en1wegDe inhaalstrook op de N276 nabij Windraak bij Sittard gaat definitief dicht. Uit metingen is gebleken dat het verkeer zich nu beter aan de snelheid houdt.

De inhaalstrook in de N276 is één van de weinige toepassingen van de 2+1-oplossing in Nederland. In het buitenland zoals in Zweden, Finland, Duitsland, Ierland en Engeland wordt een dwarsprofiel met inhaalstroken veel vaker toegepast. Het verkeer kan dan – om en om – over een bepaalde lengte gebruik maken van een extra rijstrook om in te halen.

De buitenlandse ervaringen met dit wegtype zijn positief voor wat betreft de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de verkeersafwikkeling. In Nederland is de 2+1 oplossing onder meer te vinden op de N50 tussen de A28 en Kampen en de ervaringen daarmee lijken gunstig.

Reden dat de provincie Limburg ooit besloot om de inhaalstrook toe te passen op de N276. Maar daar komt men nu van terug. In maart van dit jaar heeft men als pilot de inhaalstrook in de richting van Brunssum afgesloten waarbij het niet meer mogelijk is in te halen op de Windrakerberg. De pilot werd gestart omdat veel weggebruikers met te hoge snelheden over deze inhaalstrook de bebouwde kom van Windraak naderden. Hierbij ontstonden verkeersgevaarlijke en -onveilige situaties.

Metingen uit juni 2011, vóór de afsluiting van de inhaalstrook, laten zien dat van de 10.000 voertuigen op een gemiddelde werkdag er ongeveer 4.800 (bijna de helft) harder rijden dan toegestaan. Tijdens de recente pilot zijn opnieuw snelheidsmetingen uitgevoerd. De gegevens van deze metingen laten zien dat op een gemiddelde werkdag van de 10.000 voertuigen nu nog maar 50 voertuigen te hard rijden.

Nu de afsluiting van de inhaalstrook dit resultaat laat zien blijft de inhaalstrook afgesloten. Gezocht wordt nu naar een meer permanente oplossing.

Overigens constateerde men ook op de N50 in een eerder onderzoek dat het verkeer op de inhaalstrook relatief hard rijdt. De snelheid (V85) op de inhaalstrook lag daar gemiddelde 20 km/uur hoger dan die van de rechterrijstrook. 15% van de personenauto’s op de inhaalstrook rijdt harder dan 127 km/uur, terwijl er een maximum snelheidslimiet geldt van 100 km/uur.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Inhaalstrook N276 dicht wegens te hoge snelheden - VerkeersNet

Inhaalstrook N276 dicht wegens te hoge snelheden

2en1wegDe inhaalstrook op de N276 nabij Windraak bij Sittard gaat definitief dicht. Uit metingen is gebleken dat het verkeer zich nu beter aan de snelheid houdt.

De inhaalstrook in de N276 is één van de weinige toepassingen van de 2+1-oplossing in Nederland. In het buitenland zoals in Zweden, Finland, Duitsland, Ierland en Engeland wordt een dwarsprofiel met inhaalstroken veel vaker toegepast. Het verkeer kan dan – om en om – over een bepaalde lengte gebruik maken van een extra rijstrook om in te halen.

De buitenlandse ervaringen met dit wegtype zijn positief voor wat betreft de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de verkeersafwikkeling. In Nederland is de 2+1 oplossing onder meer te vinden op de N50 tussen de A28 en Kampen en de ervaringen daarmee lijken gunstig.

Reden dat de provincie Limburg ooit besloot om de inhaalstrook toe te passen op de N276. Maar daar komt men nu van terug. In maart van dit jaar heeft men als pilot de inhaalstrook in de richting van Brunssum afgesloten waarbij het niet meer mogelijk is in te halen op de Windrakerberg. De pilot werd gestart omdat veel weggebruikers met te hoge snelheden over deze inhaalstrook de bebouwde kom van Windraak naderden. Hierbij ontstonden verkeersgevaarlijke en -onveilige situaties.

Metingen uit juni 2011, vóór de afsluiting van de inhaalstrook, laten zien dat van de 10.000 voertuigen op een gemiddelde werkdag er ongeveer 4.800 (bijna de helft) harder rijden dan toegestaan. Tijdens de recente pilot zijn opnieuw snelheidsmetingen uitgevoerd. De gegevens van deze metingen laten zien dat op een gemiddelde werkdag van de 10.000 voertuigen nu nog maar 50 voertuigen te hard rijden.

Nu de afsluiting van de inhaalstrook dit resultaat laat zien blijft de inhaalstrook afgesloten. Gezocht wordt nu naar een meer permanente oplossing.

Overigens constateerde men ook op de N50 in een eerder onderzoek dat het verkeer op de inhaalstrook relatief hard rijdt. De snelheid (V85) op de inhaalstrook lag daar gemiddelde 20 km/uur hoger dan die van de rechterrijstrook. 15% van de personenauto’s op de inhaalstrook rijdt harder dan 127 km/uur, terwijl er een maximum snelheidslimiet geldt van 100 km/uur.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.