OV-chipkaart krijgt concurrentie

visaNieuwe spelers als banken, creditkaartbedrijven, internetgiganten en telecombedrijven stappen wereldwijd in het openbaar vervoer. In de visie van het Nationaal Openbaar Vervoerberaad, waarin overheden en vervoerders zaken rond de OV-chipkaart afstemmen, mogen reizigers zelf gaan kiezen hoe ze willen betalen: met hun OV-chipkaart, bankpas of smartphone.

Dat constateert Gerard van Kesteren van CROW-KpVV.

Na de afschaffing van de strippenkaart in 2011, was de verwachting dat er rust zou komen in het openbaar vervoer. De OV-chipkaart zou lange tijd het enige betaalmiddel zijn. Maar nieuwe vormen van ticketing poppen nu overal op in de ov-wereld. Ze hebben vooral als voordeel dat je niet eerst een kaart hoeft aan te schaffen, om daar vervolgens saldo op te zetten.

Zo heeft betalen met de smartphone een lage drempel. Bijna iedere ov-reiziger heeft zo’n apparaat. Er komen steeds meer apps die deze betaalwijze mogelijk maken. In de regio Oslo wordt 40 procent van alle reizen betaald via de smartphone. In Boston wordt nu een derde van de ritten gemaakt op ‘mobiele’ kaartjes.

Onlangs werd bekend dat Masabi en Keolis (eigenaar van Syntus) een samenwerking aangaan voor de uitrol van betaaloplossingen met de mobiele telefoon. Deze vorm van ticketing vraagt geen grote investeringen. Als er al chipkaartlezers staan, kun je ook de NFC-technologie van de smartphone gebruiken.

In Londen raakt ondertussen de bankpas als –v-betaalmiddel ingeburgerd.  De meeste nieuwe bankpassen beschikken over de EMV-standaard. Dat staat voor EuroCard MasterCard en Visa, een standaard voor contactloos betalen. In 2014 zijn er wereldwijd 600 miljoen van deze bankpassen verstrekt. Die zijn nu gewoon te gebruiken als betaalmiddel in het openbaar vervoer van Londen.

Het gebruik van bankpassen en smartphones brengt met zich mee dat nieuwe spelers in het ov stappen: banken, creditkaartbedrijven, telecombedrijven en internetgiganten als Apple (Apple Pay) en Google (Google Wallet), aldus Gerard van Kesteren.

De vervoerbedrijven pakken de uitdaging van nieuwe betaalmogelijkheden op in hun nieuwe branchevereniging OVNL. Het Nationaal Openbaar Vervoerberaad, waarin overheden en vervoerders met elkaar spreken, heeft een visie uitgebracht op betaalvormen. Uitgangspunt is dat de reiziger vrij is de drager van het vervoerrecht te kiezen, of het nu OV-chipkaart, bankpas, telefoon of papieren kaartje is.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

OV-chipkaart krijgt concurrentie - VerkeersNet

OV-chipkaart krijgt concurrentie

visaNieuwe spelers als banken, creditkaartbedrijven, internetgiganten en telecombedrijven stappen wereldwijd in het openbaar vervoer. In de visie van het Nationaal Openbaar Vervoerberaad, waarin overheden en vervoerders zaken rond de OV-chipkaart afstemmen, mogen reizigers zelf gaan kiezen hoe ze willen betalen: met hun OV-chipkaart, bankpas of smartphone.

Dat constateert Gerard van Kesteren van CROW-KpVV.

Na de afschaffing van de strippenkaart in 2011, was de verwachting dat er rust zou komen in het openbaar vervoer. De OV-chipkaart zou lange tijd het enige betaalmiddel zijn. Maar nieuwe vormen van ticketing poppen nu overal op in de ov-wereld. Ze hebben vooral als voordeel dat je niet eerst een kaart hoeft aan te schaffen, om daar vervolgens saldo op te zetten.

Zo heeft betalen met de smartphone een lage drempel. Bijna iedere ov-reiziger heeft zo’n apparaat. Er komen steeds meer apps die deze betaalwijze mogelijk maken. In de regio Oslo wordt 40 procent van alle reizen betaald via de smartphone. In Boston wordt nu een derde van de ritten gemaakt op ‘mobiele’ kaartjes.

Onlangs werd bekend dat Masabi en Keolis (eigenaar van Syntus) een samenwerking aangaan voor de uitrol van betaaloplossingen met de mobiele telefoon. Deze vorm van ticketing vraagt geen grote investeringen. Als er al chipkaartlezers staan, kun je ook de NFC-technologie van de smartphone gebruiken.

In Londen raakt ondertussen de bankpas als –v-betaalmiddel ingeburgerd.  De meeste nieuwe bankpassen beschikken over de EMV-standaard. Dat staat voor EuroCard MasterCard en Visa, een standaard voor contactloos betalen. In 2014 zijn er wereldwijd 600 miljoen van deze bankpassen verstrekt. Die zijn nu gewoon te gebruiken als betaalmiddel in het openbaar vervoer van Londen.

Het gebruik van bankpassen en smartphones brengt met zich mee dat nieuwe spelers in het ov stappen: banken, creditkaartbedrijven, telecombedrijven en internetgiganten als Apple (Apple Pay) en Google (Google Wallet), aldus Gerard van Kesteren.

De vervoerbedrijven pakken de uitdaging van nieuwe betaalmogelijkheden op in hun nieuwe branchevereniging OVNL. Het Nationaal Openbaar Vervoerberaad, waarin overheden en vervoerders met elkaar spreken, heeft een visie uitgebracht op betaalvormen. Uitgangspunt is dat de reiziger vrij is de drager van het vervoerrecht te kiezen, of het nu OV-chipkaart, bankpas, telefoon of papieren kaartje is.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.