SolaRoad voldoet aan verwachtingen

Solaroad-fiets
Foto: SolaRoad Netherlands

Zonnefietspad SolaRoad in Krommenie heeft het eerste jaar 9800 kWh energie opgewekt: meer dan voorzien en genoeg om drie huishoudens van elektriciteit te voorzien. Enige probleem was tot nu toe dat de lichtdoorlatende coating losliet. Inmiddels is er een nieuwe verbeterde laag aangebracht.

SolaRoad is een proeftracé van ongeveer 70 meter en bestaat uit een fietspad van betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter. In één rijrichting zijn zonnecellen aangebracht onder een geharde glazen toplaag van ongeveer 1 cm dikte, met een stroeve, transparante coating. De zonnestroom uit de weg wordt geleverd aan het elektriciteitsnet en kan toegepast worden voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, huishoudens en (op termijn) elektrische auto’s die er overheen rijden.

De pilotfase van SolaRoad beslaat drie jaar waarin diverse metingen en tests worden uitgevoerd. Naast de positieve resultaten met betrekking tot de energieopbrengst is in dit eerste jaar ook gebleken dat de elementen zich goed gedragen. Ook de gebruikerservaringen zijn volgens het consortium positief: in het eerste jaar reden er 300.000 fietsers en brommers over het pad waarbij zich geen problemen hebben voorgedaan.

Alleen de lichtdoorlatende coating bleek nog niet optimaal te zijn. Afgelopen winter bleek een deel van de coating los te raken door krimp van het materiaal. Er werd in samenwerking met de Vlaq groep een verbeterde coating ontwikkeld die inmiddels is toegepast..

Volgend jaar wordt volgens plan in Krommenie een volgende 20 meter aangelegd van een geoptimaliseerde versie van SolaRoad waarmee verder getest wordt.
Er is wereldwijd veel belangstelling voor SolaRoad in Krommenie. Een en ander heeft geleid tot vijf potentiële vervolgprojecten, waarvan drie in Nederland en twee in het buitenland.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

SolaRoad voldoet aan verwachtingen - VerkeersNet

SolaRoad voldoet aan verwachtingen

Solaroad-fiets
Foto: SolaRoad Netherlands

Zonnefietspad SolaRoad in Krommenie heeft het eerste jaar 9800 kWh energie opgewekt: meer dan voorzien en genoeg om drie huishoudens van elektriciteit te voorzien. Enige probleem was tot nu toe dat de lichtdoorlatende coating losliet. Inmiddels is er een nieuwe verbeterde laag aangebracht.

SolaRoad is een proeftracé van ongeveer 70 meter en bestaat uit een fietspad van betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter. In één rijrichting zijn zonnecellen aangebracht onder een geharde glazen toplaag van ongeveer 1 cm dikte, met een stroeve, transparante coating. De zonnestroom uit de weg wordt geleverd aan het elektriciteitsnet en kan toegepast worden voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, huishoudens en (op termijn) elektrische auto’s die er overheen rijden.

De pilotfase van SolaRoad beslaat drie jaar waarin diverse metingen en tests worden uitgevoerd. Naast de positieve resultaten met betrekking tot de energieopbrengst is in dit eerste jaar ook gebleken dat de elementen zich goed gedragen. Ook de gebruikerservaringen zijn volgens het consortium positief: in het eerste jaar reden er 300.000 fietsers en brommers over het pad waarbij zich geen problemen hebben voorgedaan.

Alleen de lichtdoorlatende coating bleek nog niet optimaal te zijn. Afgelopen winter bleek een deel van de coating los te raken door krimp van het materiaal. Er werd in samenwerking met de Vlaq groep een verbeterde coating ontwikkeld die inmiddels is toegepast..

Volgend jaar wordt volgens plan in Krommenie een volgende 20 meter aangelegd van een geoptimaliseerde versie van SolaRoad waarmee verder getest wordt.
Er is wereldwijd veel belangstelling voor SolaRoad in Krommenie. Een en ander heeft geleid tot vijf potentiële vervolgprojecten, waarvan drie in Nederland en twee in het buitenland.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.