Utrecht maakt ook werk van ‘bromfiets naar de rijbaan’

Foto: Desiree Meulemans
Foto: Desiree Meulemans
Foto: Desiree Meulemans

De mogelijkheid om bromfiets naar de rijbaan te dirigeren bestaat al sinds 1999, maar sommige steden maken er pas sinds kort op grote schaal gebruik van. Na Rotterdam volgt nu ook Utrecht.

De eerste proeven met de maatregel dateren al van begin 90-er jaren. De gemeente Utrecht stelt dat men destijds heeft besloten om dit terughoudend in te voeren totdat zou blijken dat het veiliger is. Afgaande op onderzoek van de SWOV, is dat al in 2001 aangetoond.
In ieder geval worden brommers met een geel kenteken vanaf 14 maart 2016 in Utrecht definitief naar de rijbaan verbannen.

De regel geldt op alle 50 km/uur wegen in Utrecht, een paar wegen uitgezonderd. Bijvoorbeeld de wegen die naar de snelweg leiden, wegen waar de snelheid in de praktijk hoger ligt dan 50 km/uur en routes waar de bromfietser anders te ver moet omrijden. .

Ook bij wegen buiten de bebouwde kom waar men 60 km/uur mag rijden en er voldoende ruimte is op de weg, volgt men de landelijke richtlijn ‘brommer op de rijbaan’.

De nieuwe regeling houdt in dat de gemeente op grote schaal het bord ‘Verplicht fiets-/bromfietspad’ moet vervangen door het bord ‘Verplicht fietspad’. Ook zijn hier en daar infrastructurele aanpassingen nodig om de bromfietser naar de rijbaan te geleiden.

Een publiciteitscampagne moet bromfietsers wijzen op de betekenis van de nieuwe borden. Daarnaast worden alle weggebruikers geïnformeerd via borden langs de weg, social media, advertenties in de krant en servicemedewerkers die flyers uitdelen op plekken die het meest veranderen.

In Rotterdam ging men begin 2015 over tot een brede toepassingen van de ‘bromfiets naar de rijbaan’-regeling.

Al sinds 1999 is het landelijk beleid dat bromfietsers binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten rijden. Uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat in steden waar dit is ingevoerd het aantal slachtoffers met 31 procent is gedaald. De helft was het directe gevolg van de maatregel. Bromfietsers blijken zich op de rijbaan voorzichtiger te bewegen en zijn bovendien voor automobilisten beter zichtbaar. Reden genoeg om ook in Rotterdam brommers verplicht op de rijbaan te laten rijden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.