Weg met de witte middenstreep?

wegbelijning
Voor en na het asfalteren.

Haal de witte streep in het midden weg en de gemiddelde snelheid zakt 11 km/uur.

Dat zou kun je afleiden uit een proef die in Engeland loopt op een drietal wegen. Het initiatief komt van Transport for London die op die wegen na het opnieuw asfalteren geen nieuwe middenstreep meer aanbracht.

Vaak wordt een dergelijke streep automatisch getrokken op gezag van de verkeerskundigen. Maar al rond 2000 verscheen een onderzoek van de Wiltshire County Council dat het niet opnieuw aanbrengen van de middenbelijning na asfalteren tot lagere snelheden én minder verkeersgewonden leidde.

Voor TRL reden om het principe nog eens uit te proberen op drie wegen met een 30 mph-limiet.

Met vergeleek de voor- én nasituatie en op de drie wegen zakte de snelheid met omgerekend gemiddeld zo’n 2 tot 6 km/uur.

Ook controleerde men op een ander traject wat het effect is van nieuw asfalt als er verder niets verandert. Dan blijken automobilisten zo’n 7 km/uur harder te gaan rijden.

Als je die factor meeneemt, is het voorlopige eindresultaat dat de snelheid door het weghalen van de middenstreep na asfalteren met ruim 11 km/uur zakt.

Het fenomeen wordt vooral toegeschreven aan risicocompensatie, het verschijnsel dat automobilisten onder ogenschijnlijk veiliger condities er juist een schelpje bovenop doen.

Het wachten is nu op betrouwbare ongevallencijfers, maar dat vraagt nog een paar jaar.


Mail aan de redactie

Richard van der Horst – TNO

Dit principe hebben we in Nederland al veel eerder toegepast in het kader van Duurzaam Veilig op Erftoegangswegen zowel binnen als buiten de bebouwde kom met juist als argument dat 1) de visuele geleiding minder comfortabel is en 2) het passeren van een tegenligger niet meer automatisch plaatsvindt (de middenstreep suggereert dat er voldoende ruimte is om zonder snelheid te minderen te passeren) maar in interactie met de tegenligger. resultaat-> lagere rijsnelheden!

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Weg met de witte middenstreep? - VerkeersNet

Weg met de witte middenstreep?

wegbelijning
Voor en na het asfalteren.

Haal de witte streep in het midden weg en de gemiddelde snelheid zakt 11 km/uur.

Dat zou kun je afleiden uit een proef die in Engeland loopt op een drietal wegen. Het initiatief komt van Transport for London die op die wegen na het opnieuw asfalteren geen nieuwe middenstreep meer aanbracht.

Vaak wordt een dergelijke streep automatisch getrokken op gezag van de verkeerskundigen. Maar al rond 2000 verscheen een onderzoek van de Wiltshire County Council dat het niet opnieuw aanbrengen van de middenbelijning na asfalteren tot lagere snelheden én minder verkeersgewonden leidde.

Voor TRL reden om het principe nog eens uit te proberen op drie wegen met een 30 mph-limiet.

Met vergeleek de voor- én nasituatie en op de drie wegen zakte de snelheid met omgerekend gemiddeld zo’n 2 tot 6 km/uur.

Ook controleerde men op een ander traject wat het effect is van nieuw asfalt als er verder niets verandert. Dan blijken automobilisten zo’n 7 km/uur harder te gaan rijden.

Als je die factor meeneemt, is het voorlopige eindresultaat dat de snelheid door het weghalen van de middenstreep na asfalteren met ruim 11 km/uur zakt.

Het fenomeen wordt vooral toegeschreven aan risicocompensatie, het verschijnsel dat automobilisten onder ogenschijnlijk veiliger condities er juist een schelpje bovenop doen.

Het wachten is nu op betrouwbare ongevallencijfers, maar dat vraagt nog een paar jaar.


Mail aan de redactie

Richard van der Horst – TNO

Dit principe hebben we in Nederland al veel eerder toegepast in het kader van Duurzaam Veilig op Erftoegangswegen zowel binnen als buiten de bebouwde kom met juist als argument dat 1) de visuele geleiding minder comfortabel is en 2) het passeren van een tegenligger niet meer automatisch plaatsvindt (de middenstreep suggereert dat er voldoende ruimte is om zonder snelheid te minderen te passeren) maar in interactie met de tegenligger. resultaat-> lagere rijsnelheden!

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.