Primeur bestuurderloze bus in Zwitserse Sion

smartshuttleIn het Zwitserse Sion is een pilot gestart met een bestuurderloze bus op de openbare weg.

Het voertuigje kan tot 11 passagiers meenemen, waarbij de maximumsnelheid 20 km per uur bedraagt.

Het is een project van PostBus, de belangrijkste busoperator in Zwitserland.

Het testtraject in het historische deel van Sion, de grootste stad in de kanton Valais, is 1,5 kilometer lang. De rit voert langs de binnenstad en door het voetgangersgebied.

Het is de bedoeling dat de besturing van de twee bussen op afstand met behulp van slimme software en een operator plaatsheeft. Maar voor de zekerheid rijdt er voorlopig nog een medewerker van PostBus mee ín de bus.

Niet alleen het bestuurderloos functioneren van de bus wordt getest in de twee jaar durende proefperiode, ook wordt bekeken hoe men kan inspelen op wensen van passagiers, bijvoorbeeld met ritten op aanvraag, vooruit boeken en het aanbieden van flexibele routes.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Primeur bestuurderloze bus in Zwitserse Sion - VerkeersNet

Primeur bestuurderloze bus in Zwitserse Sion

smartshuttleIn het Zwitserse Sion is een pilot gestart met een bestuurderloze bus op de openbare weg.

Het voertuigje kan tot 11 passagiers meenemen, waarbij de maximumsnelheid 20 km per uur bedraagt.

Het is een project van PostBus, de belangrijkste busoperator in Zwitserland.

Het testtraject in het historische deel van Sion, de grootste stad in de kanton Valais, is 1,5 kilometer lang. De rit voert langs de binnenstad en door het voetgangersgebied.

Het is de bedoeling dat de besturing van de twee bussen op afstand met behulp van slimme software en een operator plaatsheeft. Maar voor de zekerheid rijdt er voorlopig nog een medewerker van PostBus mee ín de bus.

Niet alleen het bestuurderloos functioneren van de bus wordt getest in de twee jaar durende proefperiode, ook wordt bekeken hoe men kan inspelen op wensen van passagiers, bijvoorbeeld met ritten op aanvraag, vooruit boeken en het aanbieden van flexibele routes.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.