NS stapt uit HTM

htmNS trekt zich terug als aandeelhouder van de HTM. De HTM-aandelen komen weer volledig handen van de gemeente Den Haag.

NS nam in 2013 een belang van 49% in HTM Personenvervoer. Daar legde het bedrijf 45 miljoen euro voor op tafel. Het idee erachter was onder meer om tram, bus en trein beter op elkaar te laten aansluiten. Verder wilde NS een actieve rol gaan spelen in de ontwikkeling van de gebieden rond de stations en ov-knooppunten.

Deze oplossing zou financieel aantrekkelijker zijn voor de gemeente en in lijn zijn met de strategie van NS, die eerder dit jaar is vastgesteld. Verder zou de beslissing van NS en gemeente de bestuursstructuur van HTM een stuk eenvoudiger maken.

Gemeente, NS, de HTM en de MRDH werken wel gezamelijk aan een visie Openbaar Vervoer. Als onderdeel van deze uitwerking heeft NS toegezegd om op basis van gezamenlijke investeringsplannen aanvullend 15 miljoen euro te willen investeren in OV-projecten in de regio Den Haag.

Deze nieuwe samenwerking heeft geen gevolgen gehad voor de bieding op de railconcessie van de HTM voor de komende tien jaar. De Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft de bieding voor de tramconcessie in Den Haag en omstreken inmiddels goedgekeurd. De concessieperiode loopt van december 2016 – 2026 en heeft een contractwaarde van 2 miljard euro. Gedurende deze tien jaar verzorgt HTM het tramvervoer in de regio Haaglanden.

De concessie voor de tram en metro in Rotterdam en omstreken is gegund aan de RET. De concessieperiode loopt ook van december 2016 – 2026 en heeft een contractwaarde van 3 miljard euro.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

NS stapt uit HTM - VerkeersNet

NS stapt uit HTM

htmNS trekt zich terug als aandeelhouder van de HTM. De HTM-aandelen komen weer volledig handen van de gemeente Den Haag.

NS nam in 2013 een belang van 49% in HTM Personenvervoer. Daar legde het bedrijf 45 miljoen euro voor op tafel. Het idee erachter was onder meer om tram, bus en trein beter op elkaar te laten aansluiten. Verder wilde NS een actieve rol gaan spelen in de ontwikkeling van de gebieden rond de stations en ov-knooppunten.

Deze oplossing zou financieel aantrekkelijker zijn voor de gemeente en in lijn zijn met de strategie van NS, die eerder dit jaar is vastgesteld. Verder zou de beslissing van NS en gemeente de bestuursstructuur van HTM een stuk eenvoudiger maken.

Gemeente, NS, de HTM en de MRDH werken wel gezamelijk aan een visie Openbaar Vervoer. Als onderdeel van deze uitwerking heeft NS toegezegd om op basis van gezamenlijke investeringsplannen aanvullend 15 miljoen euro te willen investeren in OV-projecten in de regio Den Haag.

Deze nieuwe samenwerking heeft geen gevolgen gehad voor de bieding op de railconcessie van de HTM voor de komende tien jaar. De Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft de bieding voor de tramconcessie in Den Haag en omstreken inmiddels goedgekeurd. De concessieperiode loopt van december 2016 – 2026 en heeft een contractwaarde van 2 miljard euro. Gedurende deze tien jaar verzorgt HTM het tramvervoer in de regio Haaglanden.

De concessie voor de tram en metro in Rotterdam en omstreken is gegund aan de RET. De concessieperiode loopt ook van december 2016 – 2026 en heeft een contractwaarde van 3 miljard euro.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.