Fietsstraat met trajectcontrole

fietsstraat_peerDe Belgische gemeente Peer krijgt de eerste fietsstraat die is voorzien van trajectcontrole.

De bestaande centrum-as wordt helemaal opnieuw ingericht tot fietsstraat in twee richtingen waar fietsers prioriteit krijgen boven de automobilisten.

De weg wordt bestempeld als 30 km zone. En hoewel op enkele strategische locaties snelheidsremmers worden aangelegd, moeten een trajectcontrolesysteem er voor zorgen dat automobilisten zich aan die snelheid houden.

Het gaat om een traject van slechts 650 meter, waar een automobilist luttele seconden over doet. Maar het gemeentebestuur vreest vooral dat automobilisten in de stille uren toch het gaspedaal stevig intrappen. Bovendien verwacht men dat camera’s automobilisten zullen ontmoedigen om van de weg door het centrum gebruik te maken.

Trajectcontrole op niet-autosnelwegen kennen we in Nederland nog niet, maar daar komt wellicht verandering in. Binnenkort komt een interdepartementaal onderzoekscommissie met een rapport over verkeershandhaving, waarin waarschijnlijk ook  trajectcontrole op het onderliggend wegennet als optie naar voren zal worden geschoven.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Fietsstraat met trajectcontrole - VerkeersNet

Fietsstraat met trajectcontrole

fietsstraat_peerDe Belgische gemeente Peer krijgt de eerste fietsstraat die is voorzien van trajectcontrole.

De bestaande centrum-as wordt helemaal opnieuw ingericht tot fietsstraat in twee richtingen waar fietsers prioriteit krijgen boven de automobilisten.

De weg wordt bestempeld als 30 km zone. En hoewel op enkele strategische locaties snelheidsremmers worden aangelegd, moeten een trajectcontrolesysteem er voor zorgen dat automobilisten zich aan die snelheid houden.

Het gaat om een traject van slechts 650 meter, waar een automobilist luttele seconden over doet. Maar het gemeentebestuur vreest vooral dat automobilisten in de stille uren toch het gaspedaal stevig intrappen. Bovendien verwacht men dat camera’s automobilisten zullen ontmoedigen om van de weg door het centrum gebruik te maken.

Trajectcontrole op niet-autosnelwegen kennen we in Nederland nog niet, maar daar komt wellicht verandering in. Binnenkort komt een interdepartementaal onderzoekscommissie met een rapport over verkeershandhaving, waarin waarschijnlijk ook  trajectcontrole op het onderliggend wegennet als optie naar voren zal worden geschoven.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.