Stads- en streekvervoer groeit in 2015 vijf procent

streekvervoerIn 2015 is het gebruik van bus, tram en metro met vijf procent gestegen. Bij de gedecentraliseerde treindiensten was de groei nog hoger: acht procent. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die KpVV-CROW heeft verzameld.

Precies de helft van 5,4 miljard alle bus-tram en metro reizigerskilometers wordt afgelegd in de concessies van de Stadsregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De andere helft valt onder de twaalf provincies. Daarnaast werden in 2015 nog 1,03 miljard reizigerskilometers geregistreerd in regionale treinen (excl. Zwolle-Enschede, pas kort in gebruik).

Cijfers gebruik regionaal ov komen langzaam maar zeker boven water. Een aantal jaren hebben we het moeten stellen zonder betrouwbare landelijke cijfers over de vervoeromvang van het regionale openbaar vervoer. Maar dankzij de OV-chipkaart krijgen we een heel betrouwbaar beeld van het ov-gebruik.

Dit stelt Gerard van Kesteren van CROW.

De grootste onzekerheid zit nu nog in de kilometers die reizigers maakten op papieren vervoerbewijzen en in de door allerlei redenen gemiste checkins en checkouts. De mate van betrouwbaarheid is echter voldoende om weer landelijke cijfers te presenteren. De betrouwbaarheid van de data moet de komende jaren nog hoger worden als alle OV-chipkaartdata beschikbaar komen en er uniforme definities en rekenregels worden toegepast, zo verwacht van Kesteren. Dan zullen ook de aantallen reizigers en de opbrengsten als indicatoren worden gebruikt om de ontwikkelingen van het ov-gebruik in beeld te brengen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Stads- en streekvervoer groeit in 2015 vijf procent - VerkeersNet

Stads- en streekvervoer groeit in 2015 vijf procent

streekvervoerIn 2015 is het gebruik van bus, tram en metro met vijf procent gestegen. Bij de gedecentraliseerde treindiensten was de groei nog hoger: acht procent. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die KpVV-CROW heeft verzameld.

Precies de helft van 5,4 miljard alle bus-tram en metro reizigerskilometers wordt afgelegd in de concessies van de Stadsregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De andere helft valt onder de twaalf provincies. Daarnaast werden in 2015 nog 1,03 miljard reizigerskilometers geregistreerd in regionale treinen (excl. Zwolle-Enschede, pas kort in gebruik).

Cijfers gebruik regionaal ov komen langzaam maar zeker boven water. Een aantal jaren hebben we het moeten stellen zonder betrouwbare landelijke cijfers over de vervoeromvang van het regionale openbaar vervoer. Maar dankzij de OV-chipkaart krijgen we een heel betrouwbaar beeld van het ov-gebruik.

Dit stelt Gerard van Kesteren van CROW.

De grootste onzekerheid zit nu nog in de kilometers die reizigers maakten op papieren vervoerbewijzen en in de door allerlei redenen gemiste checkins en checkouts. De mate van betrouwbaarheid is echter voldoende om weer landelijke cijfers te presenteren. De betrouwbaarheid van de data moet de komende jaren nog hoger worden als alle OV-chipkaartdata beschikbaar komen en er uniforme definities en rekenregels worden toegepast, zo verwacht van Kesteren. Dan zullen ook de aantallen reizigers en de opbrengsten als indicatoren worden gebruikt om de ontwikkelingen van het ov-gebruik in beeld te brengen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.