Gereserveerde parkeerplaatsen voor bestelwagens

postnl-delivery-vehicleAmsterdam start een proef met gereserveerde parkeerplaatsen voor bestelwagens. Ze rijden direct naar deze plek en hoeven niet meer midden op straat te laden en lossen.

PostNL zet haar bestelwagens in voor deze proef. Deze staan in verbinding met het centrale systeem dat de optimale route plant om de pakketten af te leveren. Het systeem reserveert tevens de benodigde parkeerplaatsen op de route. De parkeerplek geeft zelf door of hij vrij is of niet. De chauffeur krijgt vervolgens via het navigatiesysteem van de bestelwagen door waar hij naartoe moet en of daar een voor hem gereserveerde laad- en losplek is.

De Hogeschool van Amsterdam onderzoekt de winst die deze oplossing oplevert voor de logistiek, maar ook de leefbaarheid in de stad. Technolution zorgt voor de techniek. Zo worden de parkeersensoren gekoppeld aan een open database. Deze levert en ontvangt data van bijvoorbeeld de gemeente en de logistieke partners. Uit deze data rolt het routeadvies en kunnen de parkeerplaatsen realtime gereserveerd worden.

De gemeente Amsterdam stelt voor deze proef een aantal bestaande laad- en losplekken beschikbaar. In het kader van toekomstige milieumaatregelen zou dit bijvoorbeeld kunnen betekenen dat een vervoerder alleen de stad in mag als hij ook daadwerkelijk zo’n parkeerplaats heeft.

Ondernemersvereniging EVO bekijkt deze oplossing in een breder perspectief. Zo biedt het ook een flexibele oplossing voor bijvoorbeeld verhuizers en aannemers die nu een officiële aanvraag moeten indienen om in een straat te kunnen werken.

De parkeerproef is een onderdeel van het Europese project Sailor, “smart last mile commerce”. In vier Europese steden worden praktische experimenten opgezet om de effectiviteit, efficiëntie en duurzaamheid van de logistiek in Europa te verbeteren. Naast Amsterdam zijn er demonstratielocaties in Borlänge (Zweden), Graz (Oostenrijk) en San Sebastian (Spanje). De proef is 1 juli 2016 gestart en duurt 2 jaar.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gereserveerde parkeerplaatsen voor bestelwagens - VerkeersNet

Gereserveerde parkeerplaatsen voor bestelwagens

postnl-delivery-vehicleAmsterdam start een proef met gereserveerde parkeerplaatsen voor bestelwagens. Ze rijden direct naar deze plek en hoeven niet meer midden op straat te laden en lossen.

PostNL zet haar bestelwagens in voor deze proef. Deze staan in verbinding met het centrale systeem dat de optimale route plant om de pakketten af te leveren. Het systeem reserveert tevens de benodigde parkeerplaatsen op de route. De parkeerplek geeft zelf door of hij vrij is of niet. De chauffeur krijgt vervolgens via het navigatiesysteem van de bestelwagen door waar hij naartoe moet en of daar een voor hem gereserveerde laad- en losplek is.

De Hogeschool van Amsterdam onderzoekt de winst die deze oplossing oplevert voor de logistiek, maar ook de leefbaarheid in de stad. Technolution zorgt voor de techniek. Zo worden de parkeersensoren gekoppeld aan een open database. Deze levert en ontvangt data van bijvoorbeeld de gemeente en de logistieke partners. Uit deze data rolt het routeadvies en kunnen de parkeerplaatsen realtime gereserveerd worden.

De gemeente Amsterdam stelt voor deze proef een aantal bestaande laad- en losplekken beschikbaar. In het kader van toekomstige milieumaatregelen zou dit bijvoorbeeld kunnen betekenen dat een vervoerder alleen de stad in mag als hij ook daadwerkelijk zo’n parkeerplaats heeft.

Ondernemersvereniging EVO bekijkt deze oplossing in een breder perspectief. Zo biedt het ook een flexibele oplossing voor bijvoorbeeld verhuizers en aannemers die nu een officiële aanvraag moeten indienen om in een straat te kunnen werken.

De parkeerproef is een onderdeel van het Europese project Sailor, “smart last mile commerce”. In vier Europese steden worden praktische experimenten opgezet om de effectiviteit, efficiëntie en duurzaamheid van de logistiek in Europa te verbeteren. Naast Amsterdam zijn er demonstratielocaties in Borlänge (Zweden), Graz (Oostenrijk) en San Sebastian (Spanje). De proef is 1 juli 2016 gestart en duurt 2 jaar.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.