Zelfrijdend vervoer zorgt voor veel extra verkeer

zvHet wordt druk in Amsterdam als zelfrijdend vervoer zijn intrede doet. Het aantal reizigerskilometers verdubbelt mogelijk.

Dat blijkt uit een studie van adviesbureau The Boston Consulting Group die in opdracht van Amsterdam heeft onderzocht wat de consequenties kunnen zijn van de introductie van de zelfrijdende auto, taxi of busje. En hoe men daar nu al op kan inspelen.

Het duurt overigens nog wel even voordat het zelfrijdende voertuig de stad binnenrijdt. Rond 2025 kunnen zelfrijdende voertuigen niet al te complexe verkeersituaties aan, zoals snelwegen en hoofdaders, zo verwacht men. Rond 2035-2040 zal de helft van het vervoer zijn overgenomen door zelfrijdend vervoer.

Dat kunnen auto’s zijn waar de bestuurder het stuur kan loslaten, of zelfrijdende taxi’s. Dat zijn ook zelfrijdende auto’s maar dan van een commerciële aanbieder zoals bijvoorbeeld Uber. Verder zullen er zelfrijdende busjes komen, die nieuwe vormen van openbaar vervoer mogelijk maken, bijna van deur tot deur.

Opvallend is dat veel reizigers nu al aangeven dat men tegen die tijd wil overstappen als zelfrijdend vervoer overal te gebruiken is. Van de autogebruikers 60 procent. Van de bus, tram en metro gebruikers wil 70 procent de overstap maken en van de treinreizigers 50 procent . En 30 procent van de fietser verruilt de fiets voor de zelfrijdende auto.

De overstap van reizigers naar zelfrijdend vervoer zorgt voor extra verkeersdrukte op de weg. Met name de huidige capaciteit op de verkeersaders is niet toereikend. In het scenario met zelfrijdende voertuigen die ook in de stad goed de weg weten, verdubbelt het totale aantal reizigerskilometers zelfs.

Positieve effecten van zelfrijdend vervoer zijn er vooral voor de gebruikers zelf, die meer tijd overhouden en te maken krijgen met minder ongevallen. De huidige ov-gebruiker profiteren van goedkoper vervoer, van deur tot deur.

Fietser en voetgangers zijn vooralsnog de klos. Er is extra verkeer op de weg en er zijn maatregelen nodig om de verkeerscomplexiteit te reduceren. Aan de andere kant wordt het waarschijnlijk veiliger en het aantal geparkeerde auto’s vermindert.

Amsterdam kan nu al op de ontwikkelingen inspelen door in volgende OV-concessies openingen te maken voor het zelfrijdend vervoer. Verder kan parkeergarages geschikt maken voor zelfrijdend vervoer en pilots uitvoeren met een nieuwe wegindeling. Ook kan men taxilicenties aanpassen en persoonlijke mobiliteitssubsidies invoeren voor doelgroepen die gebruik kunnen maken van zelfrijdend vervoer. Daarnaast kan men werken aan ritbeprijzing als instrument om de groei in goede banen te leiden, want sturen met de parkeertarieven zal steeds minder effectief zijn.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Zelfrijdend vervoer zorgt voor veel extra verkeer - VerkeersNet

Zelfrijdend vervoer zorgt voor veel extra verkeer

zvHet wordt druk in Amsterdam als zelfrijdend vervoer zijn intrede doet. Het aantal reizigerskilometers verdubbelt mogelijk.

Dat blijkt uit een studie van adviesbureau The Boston Consulting Group die in opdracht van Amsterdam heeft onderzocht wat de consequenties kunnen zijn van de introductie van de zelfrijdende auto, taxi of busje. En hoe men daar nu al op kan inspelen.

Het duurt overigens nog wel even voordat het zelfrijdende voertuig de stad binnenrijdt. Rond 2025 kunnen zelfrijdende voertuigen niet al te complexe verkeersituaties aan, zoals snelwegen en hoofdaders, zo verwacht men. Rond 2035-2040 zal de helft van het vervoer zijn overgenomen door zelfrijdend vervoer.

Dat kunnen auto’s zijn waar de bestuurder het stuur kan loslaten, of zelfrijdende taxi’s. Dat zijn ook zelfrijdende auto’s maar dan van een commerciële aanbieder zoals bijvoorbeeld Uber. Verder zullen er zelfrijdende busjes komen, die nieuwe vormen van openbaar vervoer mogelijk maken, bijna van deur tot deur.

Opvallend is dat veel reizigers nu al aangeven dat men tegen die tijd wil overstappen als zelfrijdend vervoer overal te gebruiken is. Van de autogebruikers 60 procent. Van de bus, tram en metro gebruikers wil 70 procent de overstap maken en van de treinreizigers 50 procent . En 30 procent van de fietser verruilt de fiets voor de zelfrijdende auto.

De overstap van reizigers naar zelfrijdend vervoer zorgt voor extra verkeersdrukte op de weg. Met name de huidige capaciteit op de verkeersaders is niet toereikend. In het scenario met zelfrijdende voertuigen die ook in de stad goed de weg weten, verdubbelt het totale aantal reizigerskilometers zelfs.

Positieve effecten van zelfrijdend vervoer zijn er vooral voor de gebruikers zelf, die meer tijd overhouden en te maken krijgen met minder ongevallen. De huidige ov-gebruiker profiteren van goedkoper vervoer, van deur tot deur.

Fietser en voetgangers zijn vooralsnog de klos. Er is extra verkeer op de weg en er zijn maatregelen nodig om de verkeerscomplexiteit te reduceren. Aan de andere kant wordt het waarschijnlijk veiliger en het aantal geparkeerde auto’s vermindert.

Amsterdam kan nu al op de ontwikkelingen inspelen door in volgende OV-concessies openingen te maken voor het zelfrijdend vervoer. Verder kan parkeergarages geschikt maken voor zelfrijdend vervoer en pilots uitvoeren met een nieuwe wegindeling. Ook kan men taxilicenties aanpassen en persoonlijke mobiliteitssubsidies invoeren voor doelgroepen die gebruik kunnen maken van zelfrijdend vervoer. Daarnaast kan men werken aan ritbeprijzing als instrument om de groei in goede banen te leiden, want sturen met de parkeertarieven zal steeds minder effectief zijn.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.