Pilot in Friesland laat zien dat er meer verkeersslachtoffers zijn dan uit officiële cijfers blijkt

ambulanceEr vallen aanzienlijk meer verkeerslachtoffers dan uit officiële cijfers blijkt. Dat is de conclusie van een pilot in Friesland, waar slachtoffers die de Spoedeisende Hulpafdeling bezochten werden ondervraagd over de oorzaak van het letsel.

De pilot had plaats in 2015/2016 bij het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) en was opgezet samen met het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF) en VeiligheidNL (VNL).

De SEH van het Medisch Centrum Leeuwarden heeft waar mogelijk informatie verzameld over de leeftijd en het geslacht van verkeersslachtoffers, het tijdstip en de locatie van het ongeval, en heeft een beschrijving van de toedracht van het ongeval gegeven. De medewerkers werden met behulp van een training voorbereid op de nieuwe werkwijze in het verzamelen en vastleggen van informatie over slachtoffers van verkeersongevallen in het bestaande SEH-dossier.

Helemaal van een leien dakje ging dat overigens niet. De medewerkers moesten er duidelijk aan wennen. Met als resultaat dat de kwaliteit van de door het ziekenhuis aangeleverde informatie over slachtoffers van verkeersongevallen sterk varieerde.

Maar het algemene beeld werd wel duidelijk. Veel verkeersongevallen halen de verkeersregistratie niet. Na een analyse op de SEH-data concludeert het ROF dat door deze Pilot Verkeer ongeveer 85% meer slachtoffers van verkeersongevallen worden gedetecteerd die voor hun letsel in het ziekenhuis moeten worden opgenomen. Van de 1.110 door de SEH verzamelde verkeersongevallen was 80% nog niet eerder bekend bij het ROF. En daar zitten veel fietsongevallen bij, ruim twee derde van het aantal verkeersongevallen betrof een fietsongeval.

Uit de cijfers blijkt verder dat bij ‘lopen’ of ‘fietsen’ de meeste slachtoffers personen van 65 jaar en ouder zijn, namelijk 40% bij de voetgangers en 28% bij de fietsers. Bij de helft van de verkeersongevallen is sprake van een eenzijdig ongeval en zijn geen andere bewegende vervoersmiddelen en personen of obstakels betrokken.

Omdat bij meer dan de helft van het aantal verkeersongevallen geen informatie over de specifieke locatie van de ongevallen is geregistreerd in het ziekenhuis, gaat men ook kijken of ambulance-data een nuttig aanvulling biedt. In de registratie van ambulanceritten wordt heel specifieke locatie-informatie opgenomen van ieder verkeersongeval.

Als het aan de provincie, het ROF en het MCL ligt, krijgt de pilot een vervolg.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.