‘Vliegtuigmodus’ voor automobilisten nodig

bellenMet als achterliggende gedachte de sterke stijging van het aantal verkeersslachtoffers, spoort het Amerikaanse ministerie van Verkeer de smartphone-ontwikkelaars aan een soort ‘vliegtuigmodus’ voor automobilisten te ontwikkelen.

De NHTSA heeft een set richtlijnen gepubliceerd die ertoe moeten leiden dat een aantal functies van de smartphone wordt geblokkeerd, als die wordt gebruikt door een bestuurder.

Probleem is vooral dat je behalve sms’en en bellen nog zoveel meer kunt doen met een smartphone. Bijvoorbeeld apps gebruiken. Recent voorbeeld is Pokémon Go. Nadat dit spel aanleiding gaf tot verschillende ongelukken in de VS, zou de fabrikant de app inmiddels zo hebben aangepast dat je niet meer op jacht kunt als de snelheid hoger ligt dan ongeveer 15 km/uur.

De richtlijnen sporen fabrikanten als Apple en Samsung aan om in toekomstige operating systemen functies in te bouwen die de functionaliteit beperken en interfaces vereenvoudigen als een voertuig in beweging is. Zo zou het onmogelijk moeten zijn om video’s te bekijken, te scrollen of het toetsenbord te gebruiken. Daarbij zouden ook technieken moeten worden ontwikkeld waarmee is vast te stellen dat het om de bestuurder gaat, en niet om de inzittenden.

De richtlijnen gaan uit van de bereidheid van de fabrikanten om ze vrijwillig op te volgen. De ervaring met soortgelijke richtlijnen voor navigatiesystemen leert dat dit meestal – in ieder geval tot op zekere hoogte – gebeurt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Vliegtuigmodus’ voor automobilisten nodig - VerkeersNet

‘Vliegtuigmodus’ voor automobilisten nodig

bellenMet als achterliggende gedachte de sterke stijging van het aantal verkeersslachtoffers, spoort het Amerikaanse ministerie van Verkeer de smartphone-ontwikkelaars aan een soort ‘vliegtuigmodus’ voor automobilisten te ontwikkelen.

De NHTSA heeft een set richtlijnen gepubliceerd die ertoe moeten leiden dat een aantal functies van de smartphone wordt geblokkeerd, als die wordt gebruikt door een bestuurder.

Probleem is vooral dat je behalve sms’en en bellen nog zoveel meer kunt doen met een smartphone. Bijvoorbeeld apps gebruiken. Recent voorbeeld is Pokémon Go. Nadat dit spel aanleiding gaf tot verschillende ongelukken in de VS, zou de fabrikant de app inmiddels zo hebben aangepast dat je niet meer op jacht kunt als de snelheid hoger ligt dan ongeveer 15 km/uur.

De richtlijnen sporen fabrikanten als Apple en Samsung aan om in toekomstige operating systemen functies in te bouwen die de functionaliteit beperken en interfaces vereenvoudigen als een voertuig in beweging is. Zo zou het onmogelijk moeten zijn om video’s te bekijken, te scrollen of het toetsenbord te gebruiken. Daarbij zouden ook technieken moeten worden ontwikkeld waarmee is vast te stellen dat het om de bestuurder gaat, en niet om de inzittenden.

De richtlijnen gaan uit van de bereidheid van de fabrikanten om ze vrijwillig op te volgen. De ervaring met soortgelijke richtlijnen voor navigatiesystemen leert dat dit meestal – in ieder geval tot op zekere hoogte – gebeurt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.