Minder ongevallen op overwegen

Dodelijk ongeval spoorovergang Elspeterweg bij station Nunspeet. Auto geraakt door Intercity
Foto: Foto van de Biezen

Het aantal ongevallen op overwegen is vorig jaar verder gedaald. In 2016 gebeurden 26 ongevallen met vier doden en waarbij 28 mensen gewond raakten.

Van de 26 ongevallen vonden er 16 plaats op beveiligde overwegen. Twee ongelukken gebeurden bij niet actief beveiligde overwegen. Op haven- en industrielijnen kwam een trein acht keer in aanraking met andere verkeersdeelnemers. Daarbij vielen geen gewonden.

Bij een ongeval op een overweg bij Winsum vielen 17 gewonden in de trein toen deze na de aanrijding met een melkwagen ontspoorde. Bij een aanrijding in Dalfsen kwam de machinist om het leven en raakten 6 mensen in de trein gewond toen de trein ook daar ontspoorde na de aanrijding.

Het aantal dodelijke ongevallen op spoorwegoverwegen is de afgelopen dertig jaar met 95 procent gedaald. In 1986 kwamen er nog 68 personen om na een botsing met een trein op een overweg. In 2016 waren er 4 dodelijke ongelukken. Ook het aantal botsingen op overwegen is duidelijk afgenomen; van 180 in heel 1986 tot 26 in het afgelopen jaar.

Nederland telt in totaal zo’n 2500 overwegen. Dertig jaar geleden waren er 3532 overwegen. Op dit moment zijn dat er dus 1000 minder. Tachtig procent van alle overwegen is beveiligd. Dertig jaar geleden was 50 procent van alle overwegen onbeveiligd.

Van de 2500 overwegen liggen er 1800 aan de openbare weg en zijn publieke oversteekplaatsen. 95 procent daarvan is beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen.

Er zijn in Nederland nog zo’n 110 niet actief beveiligde openbare overwegen. Op deze overwegen worden passanten alleen met een bord of andreaskruis gewaarschuwd voor mogelijk naderende treinen.

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) heeft laten weten 25 miljoen euro extra uit te trekken om de veiligheid te vergroten op spoorwegovergangen die nog niet beveiligd zijn. Dit bedrag komt bovenop het reeds bestaande budget van 10 miljoen euro. De aanpak kan per locatie verschillen, aldus Dijksma. Het is volgens de staatssecretaris in sommige gevallen niet nodig de overweg te beveiligen met bijvoorbeeld een spoorboom. Overwegen kunnen ook afgesloten worden of extra waarschuwingsborden krijgen om mensen te waarschuwen. Er worden bovendien op dit moment innovatieve ideeën van ondernemers voor waarschuwen en beveiligen getest (bijvoorbeeld via apps).

Daarnaast wil Dijksma de plannen zoveel mogelijk samen met de regionale wegbeheerders financieren, waardoor het totale budget verder kan worden vergroot. Daarbij zullen met regionale wegbeheerders per gebied plannen worden gemaakt voor de aanpak van meerdere NABO’s tegelijk. Dijksma belooft dat er daarbij aandacht zal zijn voor recreatieve belangen van fietsers en wandelaars.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.