P+R leidt soms tot meer autokilometers

transferiumP+R wordt aangelegd om het aantal autokilometers terug te dringen. Maar uit een onderzoek van de Erasmusuniversiteit blijkt dat P+R-voorzieningen vaak juist meer autokilometers uitlokken. Wie eerst met de trein ging, neemt nu de auto. En verder blijken de parkeerplaatsen ook handig om de oldtimer veilig te stallen.
De Erasmusuniversiteit vroeg gebruikers van verschillende P+R-voorzieningen hoe zij naar dezelfde bestemming zouden reizen als de P+R-locatie er niet zou zijn. 25% van de gebruikers zou dan de gehele reis met de auto doen. Maar 31% zou anders de gehele reis met het openbaar vervoer doen. En 24% zou zijn zonder de P+R-voorzieningen de stad niet zijn ingegaan.
Bovendien werd door middel van een telling het effect ‘ongewenst gebruik van P+R’ geobserveerd. Automobilisten blijken P+R-voorzeiningen als gewoon parkeerterrein te gebruiken, zonder gebruik te maken van het openbaar vervoer naar het stadscentrum. Gewoon omdat hun kantoor vlakbij is. En op de P+R-terreinen Mariahoeve en Voorburg constateerden de onderzoekers dat er onder meer oldtimers worden gestald. Het ‘ongewenste gebruik’ van de P+R-voorzieningen – mensen die niet overstappen op het ov – bedraagt in Voorburg zelfs 81 procent.
De problemen doen zich vooral voor op zogenaamde bestemmingslocaties waar bestuurders vlak vóór hun eindbestemming overstappen op de ov. Per saldo vergroten die de automobiliteit. De oplossing is volgens Giuliano Mingardo van de Erasmusuniversiteit dan ook om vooral herkomstlocaties te ontwikkelen, waar bestuurders aan het begin van een reis overstappen. En betaald parkeren in te voeren op de P+R-voorzieningen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

P+R leidt soms tot meer autokilometers - VerkeersNet

P+R leidt soms tot meer autokilometers

transferiumP+R wordt aangelegd om het aantal autokilometers terug te dringen. Maar uit een onderzoek van de Erasmusuniversiteit blijkt dat P+R-voorzieningen vaak juist meer autokilometers uitlokken. Wie eerst met de trein ging, neemt nu de auto. En verder blijken de parkeerplaatsen ook handig om de oldtimer veilig te stallen.
De Erasmusuniversiteit vroeg gebruikers van verschillende P+R-voorzieningen hoe zij naar dezelfde bestemming zouden reizen als de P+R-locatie er niet zou zijn. 25% van de gebruikers zou dan de gehele reis met de auto doen. Maar 31% zou anders de gehele reis met het openbaar vervoer doen. En 24% zou zijn zonder de P+R-voorzieningen de stad niet zijn ingegaan.
Bovendien werd door middel van een telling het effect ‘ongewenst gebruik van P+R’ geobserveerd. Automobilisten blijken P+R-voorzeiningen als gewoon parkeerterrein te gebruiken, zonder gebruik te maken van het openbaar vervoer naar het stadscentrum. Gewoon omdat hun kantoor vlakbij is. En op de P+R-terreinen Mariahoeve en Voorburg constateerden de onderzoekers dat er onder meer oldtimers worden gestald. Het ‘ongewenste gebruik’ van de P+R-voorzieningen – mensen die niet overstappen op het ov – bedraagt in Voorburg zelfs 81 procent.
De problemen doen zich vooral voor op zogenaamde bestemmingslocaties waar bestuurders vlak vóór hun eindbestemming overstappen op de ov. Per saldo vergroten die de automobiliteit. De oplossing is volgens Giuliano Mingardo van de Erasmusuniversiteit dan ook om vooral herkomstlocaties te ontwikkelen, waar bestuurders aan het begin van een reis overstappen. En betaald parkeren in te voeren op de P+R-voorzieningen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.