TNO wil zonne-energie uit fietspad halen

zon-e-wegEr ligt 135.470 kilometer aan wegen in Nederland. Daar valt veel zonlicht op, meer dan genoeg zelfs om alle auto’s die erop rijden te kunnen aandrijven met elektriciteit uit zonne-energie. TNO wil graag een pilot uitvoeren en denkt daarbij onder meer aan een fietspad opgebouwd uit zonnecellen.
Begin deze maand maakte Verkeersnet melding van de eerste zonneweg die in de VS is ontwikkeld. De firma kreeg een subsidie van het Amerikaanse ministerie van Verkeer en Waterstaat om een prototype te ontwikkelen. Volgens TNO verdient het project navolging in Nederland. OokTNO denkt in navolging van de Amerikanen aan een de weg waarin zonnecellen zijn geïntegreerd, die zonlicht opvangen en omzetten in elektriciteit. De toplaag van de zon-e-weg is dan ook transparant. Daarmee krijgt het gebruik van nieuwe materialen in de wegenbouw een impuls, net als de industrialisatie van het wegenbouwproces, zo denkt TNO. En daaruit ontstaan weer kansen om ook andere functies eenvoudig in het wegdek te integreren. Dat kan bijvoorbeeld gaan om sensoren en LED’s voor verlichting of  elektronische markering. Ook deze functies kunnen worden gevoed met de elektriciteit die de zonnecellen in de weg produceren. De overdracht van de opgewekte energie naar voertuigen zal in eerste instantie waarschijnlijk verlopen via oplaadpalen. Maar voor de toekomst denkt TNO ook aan draadloze energie-overdracht, zoals dat ook bij elektrische tandenborstels plaatsvindt. TNO wil met een aantal partners binnen twee tot drie jaar de eerste werkende toepassing realiseren en zoekt onder meer pilotlocaties in de vorm van voet- en fietspaden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

TNO wil zonne-energie uit fietspad halen - VerkeersNet

TNO wil zonne-energie uit fietspad halen

zon-e-wegEr ligt 135.470 kilometer aan wegen in Nederland. Daar valt veel zonlicht op, meer dan genoeg zelfs om alle auto’s die erop rijden te kunnen aandrijven met elektriciteit uit zonne-energie. TNO wil graag een pilot uitvoeren en denkt daarbij onder meer aan een fietspad opgebouwd uit zonnecellen.
Begin deze maand maakte Verkeersnet melding van de eerste zonneweg die in de VS is ontwikkeld. De firma kreeg een subsidie van het Amerikaanse ministerie van Verkeer en Waterstaat om een prototype te ontwikkelen. Volgens TNO verdient het project navolging in Nederland. OokTNO denkt in navolging van de Amerikanen aan een de weg waarin zonnecellen zijn geïntegreerd, die zonlicht opvangen en omzetten in elektriciteit. De toplaag van de zon-e-weg is dan ook transparant. Daarmee krijgt het gebruik van nieuwe materialen in de wegenbouw een impuls, net als de industrialisatie van het wegenbouwproces, zo denkt TNO. En daaruit ontstaan weer kansen om ook andere functies eenvoudig in het wegdek te integreren. Dat kan bijvoorbeeld gaan om sensoren en LED’s voor verlichting of  elektronische markering. Ook deze functies kunnen worden gevoed met de elektriciteit die de zonnecellen in de weg produceren. De overdracht van de opgewekte energie naar voertuigen zal in eerste instantie waarschijnlijk verlopen via oplaadpalen. Maar voor de toekomst denkt TNO ook aan draadloze energie-overdracht, zoals dat ook bij elektrische tandenborstels plaatsvindt. TNO wil met een aantal partners binnen twee tot drie jaar de eerste werkende toepassing realiseren en zoekt onder meer pilotlocaties in de vorm van voet- en fietspaden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.