Luchtkwaliteit ‘real-time’ meten

luchtkwaliteitIn het kader van het onderzoeksprogramma Advanced Traffic Monitoring (ATMO) heeft TNO meetgegevens verzameld die het mogelijk maken om de luchtkwaliteit beter te voorspellen. Daarmee is het mogelijk de gevolgen van verkeersmaatregelen op de luchtkwaliteit beter in beeld te brengen.
Meetlussen en camera’s die momenteel kruispunten bewaken, zijn niet in staat om op dit punt gedetailleerde gegevens te verzamelen. Het is dus wel nodig om betere sensoren in te zetten. Samen met TU Delft en Vialis voorzag TNO een kruispunt in Delft daarvoor van betere sensoren. De metingen van het sensornetwerk werden gecombineerd met camerabeelden en kentekenplaatherkenning, zodat de uitstoot van een auto in verband kon worden gebracht met zijn snelheid en met het type auto. De metingen waren gedetailleerd genoeg om high-emitters te identificeren, voertuigen die voor hun type en bij de gemeten snelheid buitengewoon veel uitstoot veroorzaakten.
De sensornetwerken maken het ook mogelijk om te meten wat de gevolgen van een verkeersmaatregel zijn: dat is simpelweg een kwestie van een nulmeting vergelijken met metingen na de invoering van de maatregel, aldus TNO. Met deze hoeveelheid aan meetgegevens kunnen voorspellingen ook accurater worden. En als die beter zijn, kunnen verkeersstromen veel effectiever gemanaged worden. Zo kan een gemeente bijvoorbeeld een groene verkeersregeling maken, door op het ene kruispunt te meten wanneer er een auto langskomt. Tegen de tijd dat de auto bij het volgende kruispunt aankomt, kunnen de lichten daar op groen springen. Het gevolg: auto’s remmen minder en er staan gemiddeld minder auto’s te wachten voor het stoplicht. Dat verlaagt de fijnstofconcentratie op kruispunten en bevordert eveneens de doorstroming.
TNO zoekt ook partners en een plaats voor een tweede pilot, om de technologie verder te verfijnen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Luchtkwaliteit 'real-time' meten - VerkeersNet

Luchtkwaliteit ‘real-time’ meten

luchtkwaliteitIn het kader van het onderzoeksprogramma Advanced Traffic Monitoring (ATMO) heeft TNO meetgegevens verzameld die het mogelijk maken om de luchtkwaliteit beter te voorspellen. Daarmee is het mogelijk de gevolgen van verkeersmaatregelen op de luchtkwaliteit beter in beeld te brengen.
Meetlussen en camera’s die momenteel kruispunten bewaken, zijn niet in staat om op dit punt gedetailleerde gegevens te verzamelen. Het is dus wel nodig om betere sensoren in te zetten. Samen met TU Delft en Vialis voorzag TNO een kruispunt in Delft daarvoor van betere sensoren. De metingen van het sensornetwerk werden gecombineerd met camerabeelden en kentekenplaatherkenning, zodat de uitstoot van een auto in verband kon worden gebracht met zijn snelheid en met het type auto. De metingen waren gedetailleerd genoeg om high-emitters te identificeren, voertuigen die voor hun type en bij de gemeten snelheid buitengewoon veel uitstoot veroorzaakten.
De sensornetwerken maken het ook mogelijk om te meten wat de gevolgen van een verkeersmaatregel zijn: dat is simpelweg een kwestie van een nulmeting vergelijken met metingen na de invoering van de maatregel, aldus TNO. Met deze hoeveelheid aan meetgegevens kunnen voorspellingen ook accurater worden. En als die beter zijn, kunnen verkeersstromen veel effectiever gemanaged worden. Zo kan een gemeente bijvoorbeeld een groene verkeersregeling maken, door op het ene kruispunt te meten wanneer er een auto langskomt. Tegen de tijd dat de auto bij het volgende kruispunt aankomt, kunnen de lichten daar op groen springen. Het gevolg: auto’s remmen minder en er staan gemiddeld minder auto’s te wachten voor het stoplicht. Dat verlaagt de fijnstofconcentratie op kruispunten en bevordert eveneens de doorstroming.
TNO zoekt ook partners en een plaats voor een tweede pilot, om de technologie verder te verfijnen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.