Nieuw RandstadRail-station bij Den Haag Centraal

Het stationsgebied van Den Haag Centraal krijgt een nieuw RandstadRail-station. Het gaat om het zogeheten Haags Startstation E-lijn (HSE) dat direct naast bet busplatform komt te liggen. Het voorlopig ontwerp ervan is door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld. Eind dit jaar start de bouw.

De RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam wordt nu al door 10.000 reizigers per dag gebruikt. Den Haag verwacht  dat dit aantal nog fors zal groeien, naar 20.000 per dag.
Met roltrappen en een lift krijgt het station een rechtstreekse verbinding met de nieuwe stationshal van Den Haag Centraal. Een deel van het nieuwe station krijgt een moderne transparante overkapping van staal en glas. De bouw van het station start naar verwachting in december 2011.De ingebruikname staat gepland in de zomer van 2014.
De E-lijn is de RandstadRailverbinding tussen Den Haag Centraal en Rottterdam Centraal/Slinge die nu aankomt en vertrekt op de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal. Vanwege de verwachte groei van het aantal treinreizigers bouwt de NS deze sporen eind 2012 weer om voor treinverkeer.
Het nieuwe RandstadRail-station maakt onderdeel uit van de vernieuwing van het stationsgebied van Den Haag Centraal waaraan door de gemeente, NS, ProRail, New Babylon en Fortress wordt gewerkt onder de naam ‘Den Haag Nieuw Centraal’.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuw RandstadRail-station bij Den Haag Centraal - VerkeersNet

Nieuw RandstadRail-station bij Den Haag Centraal

Het stationsgebied van Den Haag Centraal krijgt een nieuw RandstadRail-station. Het gaat om het zogeheten Haags Startstation E-lijn (HSE) dat direct naast bet busplatform komt te liggen. Het voorlopig ontwerp ervan is door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld. Eind dit jaar start de bouw.

De RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam wordt nu al door 10.000 reizigers per dag gebruikt. Den Haag verwacht  dat dit aantal nog fors zal groeien, naar 20.000 per dag.
Met roltrappen en een lift krijgt het station een rechtstreekse verbinding met de nieuwe stationshal van Den Haag Centraal. Een deel van het nieuwe station krijgt een moderne transparante overkapping van staal en glas. De bouw van het station start naar verwachting in december 2011.De ingebruikname staat gepland in de zomer van 2014.
De E-lijn is de RandstadRailverbinding tussen Den Haag Centraal en Rottterdam Centraal/Slinge die nu aankomt en vertrekt op de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal. Vanwege de verwachte groei van het aantal treinreizigers bouwt de NS deze sporen eind 2012 weer om voor treinverkeer.
Het nieuwe RandstadRail-station maakt onderdeel uit van de vernieuwing van het stationsgebied van Den Haag Centraal waaraan door de gemeente, NS, ProRail, New Babylon en Fortress wordt gewerkt onder de naam ‘Den Haag Nieuw Centraal’.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.