Nieuw aanbestede ov-regio’s doen het goed

De stadsbus in de drie grote steden wordt door de gebruikers steeds meer gewaardeerd. Ook in  gebieden waar nieuwe ov-concessies zijn ingegaan doet het ov het goed bij de reizigers. Alleen met de regionale treindiensten in Oost-Nederland is het tobben.

Ov-reizigers zijn in 2010 ongeveer even tevreden over hun bus, tram, metro, regionale trein en boot als in 2009. 78,4 procent geeft als rapportcijfer een 7 of hoger. In 2009 was dat 77,2 procent. Net als de vorige jaren waarderen de reizigers het stads- en streekvervoer met een 7,2. Met een 8,3 bleef het busvervoer op de vier Friese Waddeneilanden aan de top van 87 onderzoeksgebieden.
Dit alles blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2010 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. De OV-Klantenbarometer wordt jaarlijks gehouden in vrijwel al het openbaar vervoer dat wordt aangestuurd door de twaalf provincies en de zeven stadsregio’s.
Voor het derde achtereenvolgende jaar waardeerden de reiziger het stadbusvervoer in Amsterdam hoger, namelijk 7,3. Rotterdam scoort nu een 7,5. Het busvervoer van Den Haag haalde de hoogste score van al het stadsvervoer, een 7,7.  Het tramvervoer in de drie grote steden werd gewaardeerd met driemaal een 7,1. De metro Rotterdam steeg een tiende punt tot 7,2, terwijl de Amsterdamse metro een tiende moest toegeven en nu uitkwam op een 6,8.

Tussen de meting van eind 2009 en die van eind 2010 zijn er na aanbesteding zeven nieuwe concessies ingegaan. In de meeste van deze gebieden nam de klanttevredenheid toe. Hoewel Arriva de lat hoog had achtergelaten wist de nieuwe vervoerder Qbuzz in Groningen en Drenthe bijvoorbeeld de 2009-score te overtreffen: zowel het stadsvervoer als het streekvervoer steeg van een 7,4 naar een 7,6. Ook Arriva Touring, die in beide provincies HOV-lijnen exploiteert doet het goed: de reizigers gaven er een 7,7 voor. En de concessiewisseling in Midden-Overijssel en Voorne-Putten Rozenburg en op de veerdienst tussen Rotterdam en Dordrecht leidde eveneens tot hogere cijfers. In het concessiegebied Arnhem Nijmegen bleven de scores met een 7,3 gelijk. Alleen Almere daalde in klantwaardering, van een 7,4 naar een 7,1.

De rapportcijfers van de 20 gedecentraliseerde treindiensten vallen over het algemeen wat tegen. Deels is dat volgens KpVV te verklaren uit het feit dat vorig jaar een aantal lijnen al heel hoog scoorde. Ondanks een terugval op een aantal lijnen scoren 10 van de 20 treindiensten nog steeds een 7,3 of hoger, dus hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,2. De beste regionale treindienst van 2010 is de Valleilijn van Connexxion. Deze lijn tussen Amersfoort en Ede scoort een 7,6. Deze treindienst klimt in vier jaar tijd van een 87e naar een 9e positie in het totaal van 87 onderzoeksgebieden.

Ditmaal bleef het aantal ‘stijgers’ beperkt tot de drie Arrivalijnen in Groningen. Twee daarvan zijn nu voor het vierde achtereenvolgende jaar in klantwaardering gestegen. Waren er vorig jaar 5 ‘dalers’, nu zijn het er 13. De problemen spelen zich vooral af in het oosten van het land, in Twente en rond Arnhem. Zo legden Regio Twente en provincie Gelderland boetes op aan hun vervoerders wegens te veel treinuitval. Er waren technische problemen aan het treinmaterieel, treinen waren niet beschikbaar of er werd in de spits te weinig capaciteit ingezet. Het hardst onderuit ging Arnhem – Winterswijk: van een 6,8 naar een 5,9. Nog niet eerder in 10 jaar OV-Klantenbarometer is er zo’n slechte score opgedoken.

Overigens leggen OV-bedrijven en ook sommige overheden vooral nadruk op de voor hen positieve punten die uit het onderzoek naar voren komen, getuige de koppen van de persberichten die men richting media verzond. Een selectie: 

  • ”HTM alweer het beste stedelijk openbaar vervoerbedrijf van Nederland”
  • ”Qbuzz opnieuw beste vervoerder van Nederland”
  • ”Reizigers geven hoogste score aan Arriva”
  • ”Waterbus op nummer 2 en MerwedeLingelijn een mooie 7,4 in OV-Klantenbarometer”
  • ”Busvervoer Friese Waddeneilanden op nummer 1”
  • ”OV-klantenbarometer: Zuid-Holland scoort met 7,3 bovengemiddeld”
  • ”Connexxion 3 x in top 10 OV-Klantbarometer”
  • “Waardering reizigers RET neemt verder toe”
  • “Veolia Transport krijgt hogere waardering van de reizigers voor kwaliteit OV in Zeeland!”

Alle resultaten zijn te vinden op www.ov-klantenbarometer.info

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuw aanbestede ov-regio’s doen het goed - VerkeersNet

Nieuw aanbestede ov-regio’s doen het goed

De stadsbus in de drie grote steden wordt door de gebruikers steeds meer gewaardeerd. Ook in  gebieden waar nieuwe ov-concessies zijn ingegaan doet het ov het goed bij de reizigers. Alleen met de regionale treindiensten in Oost-Nederland is het tobben.

Ov-reizigers zijn in 2010 ongeveer even tevreden over hun bus, tram, metro, regionale trein en boot als in 2009. 78,4 procent geeft als rapportcijfer een 7 of hoger. In 2009 was dat 77,2 procent. Net als de vorige jaren waarderen de reizigers het stads- en streekvervoer met een 7,2. Met een 8,3 bleef het busvervoer op de vier Friese Waddeneilanden aan de top van 87 onderzoeksgebieden.
Dit alles blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2010 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. De OV-Klantenbarometer wordt jaarlijks gehouden in vrijwel al het openbaar vervoer dat wordt aangestuurd door de twaalf provincies en de zeven stadsregio’s.
Voor het derde achtereenvolgende jaar waardeerden de reiziger het stadbusvervoer in Amsterdam hoger, namelijk 7,3. Rotterdam scoort nu een 7,5. Het busvervoer van Den Haag haalde de hoogste score van al het stadsvervoer, een 7,7.  Het tramvervoer in de drie grote steden werd gewaardeerd met driemaal een 7,1. De metro Rotterdam steeg een tiende punt tot 7,2, terwijl de Amsterdamse metro een tiende moest toegeven en nu uitkwam op een 6,8.

Tussen de meting van eind 2009 en die van eind 2010 zijn er na aanbesteding zeven nieuwe concessies ingegaan. In de meeste van deze gebieden nam de klanttevredenheid toe. Hoewel Arriva de lat hoog had achtergelaten wist de nieuwe vervoerder Qbuzz in Groningen en Drenthe bijvoorbeeld de 2009-score te overtreffen: zowel het stadsvervoer als het streekvervoer steeg van een 7,4 naar een 7,6. Ook Arriva Touring, die in beide provincies HOV-lijnen exploiteert doet het goed: de reizigers gaven er een 7,7 voor. En de concessiewisseling in Midden-Overijssel en Voorne-Putten Rozenburg en op de veerdienst tussen Rotterdam en Dordrecht leidde eveneens tot hogere cijfers. In het concessiegebied Arnhem Nijmegen bleven de scores met een 7,3 gelijk. Alleen Almere daalde in klantwaardering, van een 7,4 naar een 7,1.

De rapportcijfers van de 20 gedecentraliseerde treindiensten vallen over het algemeen wat tegen. Deels is dat volgens KpVV te verklaren uit het feit dat vorig jaar een aantal lijnen al heel hoog scoorde. Ondanks een terugval op een aantal lijnen scoren 10 van de 20 treindiensten nog steeds een 7,3 of hoger, dus hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,2. De beste regionale treindienst van 2010 is de Valleilijn van Connexxion. Deze lijn tussen Amersfoort en Ede scoort een 7,6. Deze treindienst klimt in vier jaar tijd van een 87e naar een 9e positie in het totaal van 87 onderzoeksgebieden.

Ditmaal bleef het aantal ‘stijgers’ beperkt tot de drie Arrivalijnen in Groningen. Twee daarvan zijn nu voor het vierde achtereenvolgende jaar in klantwaardering gestegen. Waren er vorig jaar 5 ‘dalers’, nu zijn het er 13. De problemen spelen zich vooral af in het oosten van het land, in Twente en rond Arnhem. Zo legden Regio Twente en provincie Gelderland boetes op aan hun vervoerders wegens te veel treinuitval. Er waren technische problemen aan het treinmaterieel, treinen waren niet beschikbaar of er werd in de spits te weinig capaciteit ingezet. Het hardst onderuit ging Arnhem – Winterswijk: van een 6,8 naar een 5,9. Nog niet eerder in 10 jaar OV-Klantenbarometer is er zo’n slechte score opgedoken.

Overigens leggen OV-bedrijven en ook sommige overheden vooral nadruk op de voor hen positieve punten die uit het onderzoek naar voren komen, getuige de koppen van de persberichten die men richting media verzond. Een selectie: 

  • ”HTM alweer het beste stedelijk openbaar vervoerbedrijf van Nederland”
  • ”Qbuzz opnieuw beste vervoerder van Nederland”
  • ”Reizigers geven hoogste score aan Arriva”
  • ”Waterbus op nummer 2 en MerwedeLingelijn een mooie 7,4 in OV-Klantenbarometer”
  • ”Busvervoer Friese Waddeneilanden op nummer 1”
  • ”OV-klantenbarometer: Zuid-Holland scoort met 7,3 bovengemiddeld”
  • ”Connexxion 3 x in top 10 OV-Klantbarometer”
  • “Waardering reizigers RET neemt verder toe”
  • “Veolia Transport krijgt hogere waardering van de reizigers voor kwaliteit OV in Zeeland!”

Alle resultaten zijn te vinden op www.ov-klantenbarometer.info

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.