Snorfiets desnoods van het fietspad

Het probleem van overlast door snorfietsen speelt vooral in de grote steden. Als snorfietsen teveel overlast veroorzaken op het fietspad zouden gemeenten ze naar de rijbaan kunnen verplaatsen. De wet biedt daartoe verschillende mogelijkheden.

Dit stelt minister Schultz in een brief aan de Kamer naar aanleiding van klachten van onder meer de Fietsersbond die zegt te worden overspoelt met klachten. De Fietsersbond Amsterdam heeft de snelheid gemeten van snorfietsers op fietspaden in acht verschillende Amsterdamse straten: 94% van de snorfietsen overschrijdt de maximumsnelheid. De gemiddelde snelheid is 37km/uur en 46% reed harder dan 39km/uur.
Toch is de snorfiets op het fietspad niet onveilig, aldus onderzoek van het ministerie. Bij botsingen tussen fietsers en snorfietsers vielen tussen 1987 en 2009 jaarlijks gemiddeld 0,6 doden en 42,6 ziekenhuisgewonden. De problemen met de snorfiets lijken vooral betrekking te hebben op gevoelens van onveiligheid en overlast door stank en lawaai. Vraag is of je daarom in bepaalde situaties de snorfiets – net als de bromfiets – naar de rijbaan moet verbannen. De minister vindt dat op zich ‘niet wenselijk’ omdat het snelheidsverschil tussen de snorfiets (25 km/uur) en het overige verkeer te groot is. Maar onder bepaalde omstandigheden kan de afweging gemaakt worden om de snorfiets toch naar de rijbaan te verplaatsen.

De wet biedt daartoe aan lokale overheden verschillende mogelijkheden, aldus de minister. De wegbeheerder kan door de plaatsing van verkeersborden snorfietsen weren op een bepaald weggedeelte, zoals bijvoorbeeld het fietspad en in winkelgebieden. Men kan daarbij denken aan bijvoorbeeld de plaatsing van verkeersbord G11 (verplicht fietspad) met daaronder een onderbord met de tekst: “snorfietsen niet toegestaan” of aan de plaatsing van het verkeersbord C12 (gesloten voor alle motorvoertuigen).

Om de snorfietsoverlast aan te pakken wil minister Schultz ook de meetmarges bij het controleren van opgevoerde snorfietsen aanpassen. Nu kan een bestuurder van een snorfiets pas vervolgd worden voor het overschrijden van de maximumconstructiesnelheid wanneer er met een rollentestbank een snelheid van meer dan 39 km/uur (in plaats van 25 km/uur) gemeten wordt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.