Sterke toename verkeersongevallen met scooters

Het aantal ongevallen met scooters is de laatste jaren drastisch toegenomen. Net als bij de fiets, blijkt het ook bij de scooters vooral te gaan om eenzijdige ongevallen.

Het aantal verkeersongevallen met scooters is in de periode 2005 tot en met 2009 toegenomen met 87 procent. Van de 9.800 slachtoffers, die jaarlijks in deze periode op een SEH afdeling van een ziekenhuis zijn behandeld, is 15% (1.400) in het ziekenhuis opgenomen. Bij 520 slachtoffers is jaarlijks sprake van hoofd- en nekletsel en in 120 gevallen van ernstig hersenletsel. Het aantal slachtoffers dat na binnenkomst op de SEH afdeling overlijdt, is in deze periode 16 geweest. In bijna alle gevallen is bij deze dodelijke slachtoffers hersenletsel geconstateerd. Dit meldt Consument en Veiligheid op basis van cijfers uit het Letsel Informatie Systeem (LIS).

De meeste slachtoffers zijn vrij jong, in de leeftijdsfase 15-19 jaar. Bij 88 procent van de ongevallen is de bestuurder of een mede passagier slachtoffer. Anders zijn dat fietsers en in een enkel geval een voetganger. Het meest ernstig zijn botsingen (23 procent) met personenauto’s en het vaakst (44 procent) wordt het letsel veroorzaakt door een eenzijdig ongeval, zoals een val van de scooter en door het kantelen met de scooter.
Volgens gegevens van BOVAG en RAI blijkt dat er in 2009 ruim 95 duizend scooters zijn verkocht. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2005. Destijds stokte de verkoop op 50 duizend stuks. Vooral de verkoop van zogenoemde snor (retro)scooters, waarmee op het fietspad en zonder helm mag worden gereden, is enorm gestegen. De verdubbeling van het aantal scooters is zeker van invloed op de toename van het aantal verkeersongevallen met scooters maar volgens Consument en Veiligheid zou ook het opvoeren van scooters een rol spelen. Verder pleit Consument en Veiligheid om ook bestuurders van elektrische scooters en snor(retro)scooters – op vrijwillige basis – een helm te laten dragen.

 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Sterke toename verkeersongevallen met scooters - VerkeersNet

Sterke toename verkeersongevallen met scooters

Het aantal ongevallen met scooters is de laatste jaren drastisch toegenomen. Net als bij de fiets, blijkt het ook bij de scooters vooral te gaan om eenzijdige ongevallen.

Het aantal verkeersongevallen met scooters is in de periode 2005 tot en met 2009 toegenomen met 87 procent. Van de 9.800 slachtoffers, die jaarlijks in deze periode op een SEH afdeling van een ziekenhuis zijn behandeld, is 15% (1.400) in het ziekenhuis opgenomen. Bij 520 slachtoffers is jaarlijks sprake van hoofd- en nekletsel en in 120 gevallen van ernstig hersenletsel. Het aantal slachtoffers dat na binnenkomst op de SEH afdeling overlijdt, is in deze periode 16 geweest. In bijna alle gevallen is bij deze dodelijke slachtoffers hersenletsel geconstateerd. Dit meldt Consument en Veiligheid op basis van cijfers uit het Letsel Informatie Systeem (LIS).

De meeste slachtoffers zijn vrij jong, in de leeftijdsfase 15-19 jaar. Bij 88 procent van de ongevallen is de bestuurder of een mede passagier slachtoffer. Anders zijn dat fietsers en in een enkel geval een voetganger. Het meest ernstig zijn botsingen (23 procent) met personenauto’s en het vaakst (44 procent) wordt het letsel veroorzaakt door een eenzijdig ongeval, zoals een val van de scooter en door het kantelen met de scooter.
Volgens gegevens van BOVAG en RAI blijkt dat er in 2009 ruim 95 duizend scooters zijn verkocht. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2005. Destijds stokte de verkoop op 50 duizend stuks. Vooral de verkoop van zogenoemde snor (retro)scooters, waarmee op het fietspad en zonder helm mag worden gereden, is enorm gestegen. De verdubbeling van het aantal scooters is zeker van invloed op de toename van het aantal verkeersongevallen met scooters maar volgens Consument en Veiligheid zou ook het opvoeren van scooters een rol spelen. Verder pleit Consument en Veiligheid om ook bestuurders van elektrische scooters en snor(retro)scooters – op vrijwillige basis – een helm te laten dragen.

 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.