Geen files meer als kwart met de motorfiets gaat

In de praktijk zal het wel niet zover komen, maar als een kwart van de automobilisten met de motorfiets zou gaan, zouden er geen files meer zijn. En als 10% de overstap zou maken, zouden de files worden gehalveerd. Tenminste in België, zo blijkt uit een modelstudie.

Het onderzoek werd verricht door het bureau Transport & Mobility Leuven, dat nauwe banden onderhoudt met de K.U.Leuven en het Nederlandse TNO. De impact op verkeersafwikkeling van een overstap van auto naar motorfiets werd bestudeerd aan de hand van een case study waarbij het verkeer op het snelwegtraject Leuven-Brussel gesimuleerd is met een dynamisch verkeersmodel. In het scenario bekeek men wat er gebeurt als tien procent van de automobilisten met de motor gaat. Gewoonlijk ontstaan op dat traject vanaf 06:40 uur files die tegen 8:00 uur leiden tot 14 minuten vertraging. In totaal goed voor 1925 voertuigverliesuren.
Simulaties van het motorfiets-scenario laten zien er eveneens om 6:40 uur een file ontstaat. De file groeit echter minder snel aan en op haar hoogtepunt reikt ze ook minder ver. Het maximale reistijdverlies bedraagt 6 minuten. De file verdwijnt ook sneller. In het motorfiets-scenario worden in totaal 706 voertuigverliesuren opgelopen. Tegenover het referentiescenario komt dit neer op een reductie met 63%.
Als dit cijfer wordt geëxtrapoleerd naar het volledige hoofdwegennet, dan kunnen in België dagelijks 15.000 voertuigverliesuren worden uitgespaard, wat equivalent is met een totale kostenbesparing van ongeveer €350.000 per dag. Ook becijfert de studie dat als 25 procent van de automobilisten zou overstapen op de motorfiets, de files compleet zouden verdwijnen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Geen files meer als kwart met de motorfiets gaat - VerkeersNet

Geen files meer als kwart met de motorfiets gaat

In de praktijk zal het wel niet zover komen, maar als een kwart van de automobilisten met de motorfiets zou gaan, zouden er geen files meer zijn. En als 10% de overstap zou maken, zouden de files worden gehalveerd. Tenminste in België, zo blijkt uit een modelstudie.

Het onderzoek werd verricht door het bureau Transport & Mobility Leuven, dat nauwe banden onderhoudt met de K.U.Leuven en het Nederlandse TNO. De impact op verkeersafwikkeling van een overstap van auto naar motorfiets werd bestudeerd aan de hand van een case study waarbij het verkeer op het snelwegtraject Leuven-Brussel gesimuleerd is met een dynamisch verkeersmodel. In het scenario bekeek men wat er gebeurt als tien procent van de automobilisten met de motor gaat. Gewoonlijk ontstaan op dat traject vanaf 06:40 uur files die tegen 8:00 uur leiden tot 14 minuten vertraging. In totaal goed voor 1925 voertuigverliesuren.
Simulaties van het motorfiets-scenario laten zien er eveneens om 6:40 uur een file ontstaat. De file groeit echter minder snel aan en op haar hoogtepunt reikt ze ook minder ver. Het maximale reistijdverlies bedraagt 6 minuten. De file verdwijnt ook sneller. In het motorfiets-scenario worden in totaal 706 voertuigverliesuren opgelopen. Tegenover het referentiescenario komt dit neer op een reductie met 63%.
Als dit cijfer wordt geëxtrapoleerd naar het volledige hoofdwegennet, dan kunnen in België dagelijks 15.000 voertuigverliesuren worden uitgespaard, wat equivalent is met een totale kostenbesparing van ongeveer €350.000 per dag. Ook becijfert de studie dat als 25 procent van de automobilisten zou overstapen op de motorfiets, de files compleet zouden verdwijnen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.