Borden met een randje in RVV

Wegbeheerders kunnen binnenkort ‘verkeersborden met een randje’ aanschaffen. Opzet is dat verkeersborden daardoor beter herkenbaar worden voor kleurenblinden. De borden worden niet verplicht, het vervangen van de borden kan in het reguliere onderhoud worden meegenomen.

Dat staat in het ontwerpbesluit dat tot doel heeft het RVV en BABW hierop aan te passen. Voor sommige kleurenblinden zijn bepaalde in het RVV 1990 voorgeschreven borden onvoldoende begrijpelijk, doordat de kleuren niet te onderscheiden zijn, aldus de toelichting op het ontwerpbesluit. De verkeersborden waarop rode elementen in een blauw vlak worden weergegeven, lijken voor sommige kleurenblinden bijvoorbeeld te bestaan uit één vlak van dezelfde kleur. Dit geldt onder meer voor de borden E1 (“parkeerverbod”) en E2 (“verbod stil te staan”) en F6 (“Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan”).

Het nieuwe artikel 10 van het BABW maakt het voor de wegbeheerder mogelijk om dergelijke verkeersborden te vervangen door verkeersborden die dankzij een kleine aanpassing ook voor kleurenblinden begrijpelijk zijn. De contrasterende bies tussen grafische elementen van verschillende kleuren zorgt ervoor dat de kleuren elkaar niet raken en dus voor kleurenblinden niet mengen. Door de rode borden van een witte bies te voorzien vallen deze beter op, met name in het donker.
In het ontwerpbesluit worden ook enkele nieuwe of vernieuwde borden geïntroduceerd. Zo komt er een nieuw verkeersbord J39 dat waarschuwt voor elektrische in- en uitschuifbare palen die in de rijbaan zijn aangebracht. Verder worden pictogrammen bij bord L 3 (bus- en tramhalte) aangepast.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Borden met een randje in RVV - VerkeersNet

Borden met een randje in RVV

Wegbeheerders kunnen binnenkort ‘verkeersborden met een randje’ aanschaffen. Opzet is dat verkeersborden daardoor beter herkenbaar worden voor kleurenblinden. De borden worden niet verplicht, het vervangen van de borden kan in het reguliere onderhoud worden meegenomen.

Dat staat in het ontwerpbesluit dat tot doel heeft het RVV en BABW hierop aan te passen. Voor sommige kleurenblinden zijn bepaalde in het RVV 1990 voorgeschreven borden onvoldoende begrijpelijk, doordat de kleuren niet te onderscheiden zijn, aldus de toelichting op het ontwerpbesluit. De verkeersborden waarop rode elementen in een blauw vlak worden weergegeven, lijken voor sommige kleurenblinden bijvoorbeeld te bestaan uit één vlak van dezelfde kleur. Dit geldt onder meer voor de borden E1 (“parkeerverbod”) en E2 (“verbod stil te staan”) en F6 (“Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan”).

Het nieuwe artikel 10 van het BABW maakt het voor de wegbeheerder mogelijk om dergelijke verkeersborden te vervangen door verkeersborden die dankzij een kleine aanpassing ook voor kleurenblinden begrijpelijk zijn. De contrasterende bies tussen grafische elementen van verschillende kleuren zorgt ervoor dat de kleuren elkaar niet raken en dus voor kleurenblinden niet mengen. Door de rode borden van een witte bies te voorzien vallen deze beter op, met name in het donker.
In het ontwerpbesluit worden ook enkele nieuwe of vernieuwde borden geïntroduceerd. Zo komt er een nieuw verkeersbord J39 dat waarschuwt voor elektrische in- en uitschuifbare palen die in de rijbaan zijn aangebracht. Verder worden pictogrammen bij bord L 3 (bus- en tramhalte) aangepast.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.