Parkeerkencijfers op de helling

De CROW-parkeerkencijfers en de CROW-kencijfers verkeersgeneratie worden geactualiseerd en binnen eenzelfde systematiek ontwikkeld. De beide kencijfers staan in een duidelijke relatie tot elkaar. Het aantal voertuigen dat aankomt, bepaalt in relatie tot de verblijfstijd ook de parkeerbehoefte. Dit najaar komen de nieuwe cijfers naar verwachting beschikbaar.

De CROW-parkeerkencijfers en de CROW-kencijfers verkeersgeneratie worden veelvuldig gebruikt. Vooral de parkeerkencijfers worden door veel gemeentes als parkeernorm aangemerkt en hebben daarmee een juridische status verkregen. Beide soorten kencijfers zijn in het verleden op verschillende manieren tot stand gekomen.
Als eerste stap in het project zijn de functies waarvoor parkeerkencijfers zijn ontwikkeld, gelegd naast de functies waarvoor kencijfers verkeersgeneratie zijn ontwikkeld. Dit heeft ertoe geleid dat de indeling in hoofdgroepen die voor verkeersgeneratie is gebruikt als basis is genomen voor de ontwikkeling van de nieuwe cijfers. Er wordt onderscheid gemaakt naar: wonen, werken, winkelen en boodschappen, sport, cultuur en ontspanning, horeca en (verblijfs)recreatie, gezondheidszorg en (sociale) voorzieningen en onderwijs. Deze keuze heeft geleid tot een aantal veranderingen.
Waar bij de parkeerkencijfers op dit moment nog meerdere functies in een categorie zijn samengebracht (bijvoorbeeld grootschalige detailhandel omvat onder andere een bouwmarkt, tuincentrum en kringloopwinkel), worden straks parkeerkencijfers per functie gegeven. Er wordt meer differentiatie geboden. Ook zijn er verschillende functies waarbinnen categorieën onderscheiden worden.
Ook de kencijfers verkeersgeneratie veranderen. Er wordt straks vergelijkbaar met de parkeerkencijfers onderscheid gemaakt naar stedelijkheidsgraad en er worden bandbreedtes gegeven. Deze differentiatie leidt tot veel meer keuzemogelijkheden en daarmee tot een betere aansluiting op de dagelijkse praktijk. Deze veranderingen zullen naar verwachting bij veruit de meeste functies niet leiden tot heel grote verschillen ten opzichte van de huidige kencijfers.

De mogelijkheden wordt onderzocht om de huidige online rekentool Verkeersgeneratie uit te breiden met een rekentool voor parkeerkencijfers. Het streven is om tegelijkertijd met de publicatie van de kencijfers ook de vernieuwde rekentool Verkeersgeneratie & Parkeerkencijfers uit te brengen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Parkeerkencijfers op de helling - VerkeersNet

Parkeerkencijfers op de helling

De CROW-parkeerkencijfers en de CROW-kencijfers verkeersgeneratie worden geactualiseerd en binnen eenzelfde systematiek ontwikkeld. De beide kencijfers staan in een duidelijke relatie tot elkaar. Het aantal voertuigen dat aankomt, bepaalt in relatie tot de verblijfstijd ook de parkeerbehoefte. Dit najaar komen de nieuwe cijfers naar verwachting beschikbaar.

De CROW-parkeerkencijfers en de CROW-kencijfers verkeersgeneratie worden veelvuldig gebruikt. Vooral de parkeerkencijfers worden door veel gemeentes als parkeernorm aangemerkt en hebben daarmee een juridische status verkregen. Beide soorten kencijfers zijn in het verleden op verschillende manieren tot stand gekomen.
Als eerste stap in het project zijn de functies waarvoor parkeerkencijfers zijn ontwikkeld, gelegd naast de functies waarvoor kencijfers verkeersgeneratie zijn ontwikkeld. Dit heeft ertoe geleid dat de indeling in hoofdgroepen die voor verkeersgeneratie is gebruikt als basis is genomen voor de ontwikkeling van de nieuwe cijfers. Er wordt onderscheid gemaakt naar: wonen, werken, winkelen en boodschappen, sport, cultuur en ontspanning, horeca en (verblijfs)recreatie, gezondheidszorg en (sociale) voorzieningen en onderwijs. Deze keuze heeft geleid tot een aantal veranderingen.
Waar bij de parkeerkencijfers op dit moment nog meerdere functies in een categorie zijn samengebracht (bijvoorbeeld grootschalige detailhandel omvat onder andere een bouwmarkt, tuincentrum en kringloopwinkel), worden straks parkeerkencijfers per functie gegeven. Er wordt meer differentiatie geboden. Ook zijn er verschillende functies waarbinnen categorieën onderscheiden worden.
Ook de kencijfers verkeersgeneratie veranderen. Er wordt straks vergelijkbaar met de parkeerkencijfers onderscheid gemaakt naar stedelijkheidsgraad en er worden bandbreedtes gegeven. Deze differentiatie leidt tot veel meer keuzemogelijkheden en daarmee tot een betere aansluiting op de dagelijkse praktijk. Deze veranderingen zullen naar verwachting bij veruit de meeste functies niet leiden tot heel grote verschillen ten opzichte van de huidige kencijfers.

De mogelijkheden wordt onderzocht om de huidige online rekentool Verkeersgeneratie uit te breiden met een rekentool voor parkeerkencijfers. Het streven is om tegelijkertijd met de publicatie van de kencijfers ook de vernieuwde rekentool Verkeersgeneratie & Parkeerkencijfers uit te brengen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.