Utrecht wil oude auto’s uit binnenstad weren

Als gekeken wordt naar het effect op de luchtkwaliteit, is het weren van oude auto’s uit de binnenstad van Utrecht de meest effectieve maatregel. Ook het weren van vervuilend bestelverkeer zet zoden aan de dijk. Maatregelen met betrekking tot mobiliteitsmanagement leveren in verhouding minder op, maar zijn wel erg kosteneffectief.

Het Utrechtse college wil extra maatregelen nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren omdat de gemeente er tot nu toe niet in slaagt aan de – toekomstige- Europese normen te voldoen.  Zo vormen de Albert Schweitzerdreef, de Amsterdamsestraatweg en het Smakkelaarsveld knelpuntlokaties. Bovendien verwacht de gemeente dat op negen locaties in de stad de NO2- concentratie in 2015 maar net onder de grenswaarde liggen.
TNO en DHV verkende de mogelijkheden om de normen alsnog te halen. Daar kwam uit dat een milieuzone voor personenvervoer – naast de huidige milieuzone voor vrachtwagens en de geplande milieuzone voor bestelwagens – de meeste winst zal opleveren.
Voor de milieuzone voor personenauto’s wordt door TNO/DHV een minimale en een maximale optie geschetst. Bij de minimale optie worden de zogenaamde youngtimers geweerd.  Dat zijn benzine- en dieselauto’s ouder dan 25 jaar. Door de maatregel worden inwoners van Utrecht die binnen de milieuzone wonen en niet voldoen aan de eisen ‘gedwongen’ hun diesel Euro 3 voertuig of ouder of benzine Euro 0 voertuig in te ruilen.
In de maximale optie worden naast dieselpersonenauto’s Euro 3 en benzinevoertuigen met de datum van eerste registratie vóór de invoering van de Euro 1 norm geweerd. Dit zijn benzinevoertuigen zonder 3-weg katalysatoren. In beide gevallen adviseren de onderzoekers om de inwoners van een compensatieregeling van € 500 te voorzien.

Andere voorstellen zijn om meer in te zetten op mobiliteitsmanagement en slimmere bouwlogistiek, om het aantal voertuigbewegingen in de stad te laten afnemen. Verder wil Utrecht, daar waar het nodig is voor de luchtkwaliteit, dynamisch verkeersmanagement toepassen. Onderdeel hiervan is het doseren van het inkomende verkeer van buiten de stad richting de binnenstad.
Daarnaast wil de gemeente Utrecht de GG & GD al bij de start van projecten betrekken zodat inzichtelijk wordt welke afwegingen worden gemaakt in de besluitvorming. Bijzondere aandacht gaat uit naar plekken waar kwetsbare groepen zoals kinderen en ouderen verblijven. De gemeente gaat een kader ontwikkelen om deze groepen een hoger beschermingsniveau te bieden.

Overzicht van voorgestelde maatregelen in Utrecht.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Utrecht wil oude auto's uit binnenstad weren - VerkeersNet

Utrecht wil oude auto’s uit binnenstad weren

Als gekeken wordt naar het effect op de luchtkwaliteit, is het weren van oude auto’s uit de binnenstad van Utrecht de meest effectieve maatregel. Ook het weren van vervuilend bestelverkeer zet zoden aan de dijk. Maatregelen met betrekking tot mobiliteitsmanagement leveren in verhouding minder op, maar zijn wel erg kosteneffectief.

Het Utrechtse college wil extra maatregelen nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren omdat de gemeente er tot nu toe niet in slaagt aan de – toekomstige- Europese normen te voldoen.  Zo vormen de Albert Schweitzerdreef, de Amsterdamsestraatweg en het Smakkelaarsveld knelpuntlokaties. Bovendien verwacht de gemeente dat op negen locaties in de stad de NO2- concentratie in 2015 maar net onder de grenswaarde liggen.
TNO en DHV verkende de mogelijkheden om de normen alsnog te halen. Daar kwam uit dat een milieuzone voor personenvervoer – naast de huidige milieuzone voor vrachtwagens en de geplande milieuzone voor bestelwagens – de meeste winst zal opleveren.
Voor de milieuzone voor personenauto’s wordt door TNO/DHV een minimale en een maximale optie geschetst. Bij de minimale optie worden de zogenaamde youngtimers geweerd.  Dat zijn benzine- en dieselauto’s ouder dan 25 jaar. Door de maatregel worden inwoners van Utrecht die binnen de milieuzone wonen en niet voldoen aan de eisen ‘gedwongen’ hun diesel Euro 3 voertuig of ouder of benzine Euro 0 voertuig in te ruilen.
In de maximale optie worden naast dieselpersonenauto’s Euro 3 en benzinevoertuigen met de datum van eerste registratie vóór de invoering van de Euro 1 norm geweerd. Dit zijn benzinevoertuigen zonder 3-weg katalysatoren. In beide gevallen adviseren de onderzoekers om de inwoners van een compensatieregeling van € 500 te voorzien.

Andere voorstellen zijn om meer in te zetten op mobiliteitsmanagement en slimmere bouwlogistiek, om het aantal voertuigbewegingen in de stad te laten afnemen. Verder wil Utrecht, daar waar het nodig is voor de luchtkwaliteit, dynamisch verkeersmanagement toepassen. Onderdeel hiervan is het doseren van het inkomende verkeer van buiten de stad richting de binnenstad.
Daarnaast wil de gemeente Utrecht de GG & GD al bij de start van projecten betrekken zodat inzichtelijk wordt welke afwegingen worden gemaakt in de besluitvorming. Bijzondere aandacht gaat uit naar plekken waar kwetsbare groepen zoals kinderen en ouderen verblijven. De gemeente gaat een kader ontwikkelen om deze groepen een hoger beschermingsniveau te bieden.

Overzicht van voorgestelde maatregelen in Utrecht.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.