Proef met fietsparkeervakken in de binnenstad Utrecht

Na Amsterdam en Den Haag start ook de gemeente Utrecht in de binnenstad een proef met fietsparkeervakken. De fietsparkeervakken zijn bedoeld voor het kort stallen van de fiets in de buurt van populaire bestemmingen.

Het parkeervak is te herkennen aan speciale belijning en een pictogram. Er staan geen fietsklemmen in het vak, fietsers kunnen hun fiets aalleen op de standaard zetten. De gemeente wil hiermee de overlast van wildgeparkeerde fietsen verminderen. De proef duurt drie maanden.
De fietsparkeervakken in Amsterdam voldoen goed, volgens een evaluatie (in 2009). De vakken worden vooral goed gebruik door kortparkerende fietsers en volgens de gemeente blijken ze ook te voldoen bij regulering piekbelasting. Voordeel is dat de parkeervakken weinig uitleg vragen en dat er veel fietsen op een klein oppervlak gestald kunnen worden. Alleen bij te grote fietsparkeerdruk is de werking toch beperkt

Eerder dit jaar verwijderde de gemeente Zaandam een aantal fietsrekken uit het centrum. Daarvoor in de plaats zijn blauwe fietsparkeervakken gekomen. Het is dan niet meer mogelijk de fiets tegen een rek aan te zetten of eraan vast te maken. De gemeente doet dat vooral om langparkeerders te weren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Proef met fietsparkeervakken in de binnenstad Utrecht - VerkeersNet

Proef met fietsparkeervakken in de binnenstad Utrecht

Na Amsterdam en Den Haag start ook de gemeente Utrecht in de binnenstad een proef met fietsparkeervakken. De fietsparkeervakken zijn bedoeld voor het kort stallen van de fiets in de buurt van populaire bestemmingen.

Het parkeervak is te herkennen aan speciale belijning en een pictogram. Er staan geen fietsklemmen in het vak, fietsers kunnen hun fiets aalleen op de standaard zetten. De gemeente wil hiermee de overlast van wildgeparkeerde fietsen verminderen. De proef duurt drie maanden.
De fietsparkeervakken in Amsterdam voldoen goed, volgens een evaluatie (in 2009). De vakken worden vooral goed gebruik door kortparkerende fietsers en volgens de gemeente blijken ze ook te voldoen bij regulering piekbelasting. Voordeel is dat de parkeervakken weinig uitleg vragen en dat er veel fietsen op een klein oppervlak gestald kunnen worden. Alleen bij te grote fietsparkeerdruk is de werking toch beperkt

Eerder dit jaar verwijderde de gemeente Zaandam een aantal fietsrekken uit het centrum. Daarvoor in de plaats zijn blauwe fietsparkeervakken gekomen. Het is dan niet meer mogelijk de fiets tegen een rek aan te zetten of eraan vast te maken. De gemeente doet dat vooral om langparkeerders te weren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.