Zeeland: een op de zes een helm op

De Zeeuwse helmcampagne “Coole kop, helm op” heeft ertoe geleid dat 16% van de kinderen uit de groep 1 tot en met 4 nu een helm draagt.
Voor de campagne werden 27385 fietshelmen uitgedeeld. Om de helm te promoten werden verder vele tienduizenden knutselplaten, lesbrieven, folders, rugtasjes en posters verspreid. Op de meeste scholen is een kindertheatergroep aanwezig geweest om de kinderen op een nut en noodzaak van het dragen van de fietshelm bij te brengen. Verder werd een speciaal voorleesboek voor op de basisscholen ontwikkeld en een dvd voor de ouderavonden.
Een aantal weken na het uitdelen van de helmen kreeg iedere school een bezoek van Coolie, de mascotte van het project. Coolie kwam nog eens kijken hoeveel kinderen de helm droegen.
De gemelde resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek van de SWOV en VeiligheidNL in opdracht van IenM naar de effecten van de campagne. Die stellen dat nog niet zeker is of dat effect ook blijvend is. Voordat de campagne begon – 2010/2011 –  droeg bij nulmetingen 2-7% van de kinderen een helm. De fietsertjes zullen vijf jaar lang worden gevolgd. Daarbij wordt ook in LIS (Letsel Informatiesysteem) bijgehouden of het aantal kinderen met hersenletsel na een fietsongeval is afgenomen en of dit verband houdt met het dragen van een fietshelm. Op voorhand meldt de provincie wel dat er “een indicatie is dat het aandeel hersenletsels naar aanleiding van een fietsongeval bij 4-12 jarigen in de Zeeuwse ziekenhuizen kleiner is dan in het controlegebied en overige ziekenhuizen met LIS-registratie.”

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.