Parkeren op afstand komt dichterbij

De Zwolse wijk Assendorp is een typische vooroorlogse schilwijk waar auto’s het straatbeeld domineren en parkeerruimte schaars is. Maar daar komt misschien verandering in. De bewoners lijken er wel voor te voelen om hun auto op een centrale parkeerplaats aan de rand neer te zetten, zo blijkt uit een casestudie die KpVV liet uitvoeren.

Het idee is om in bepaalde straten tweederde van de straatparkeerplaatsen naar de rand van de wijk te verplaatsen De vrijgekomen ruimte wordt ingericht op verblijfsfuncties met bankjes, mogelijkheden voor een terras, ruimte voor uitstallingen voor winkels, speeltoestellen en ruimte voor groen.
Daarbij zijn verschillende varianten voor de parkeerplaats aan de rand bekeken, zoals een parkeervoorziening op maaiveldniveau en een parkeergarage van 180 cq. 380 plaatsen al dan niet met medegebruik door bezoekers.
Daaruit blijkt dat zo’n operatie niet goedkoop is. Een maaiveldparkeerplaats komt op € 275,-, een parkeerplaats in een garage op € 1.450,- per jaar). Daar komen dan nog onderhoudskosten bij van €375,- per jaar voor een maaiveldplaats en €626 voor een parkeergarageplaats. Aan de inkomstenkant kan gerekend worden met bewonersabonnementen á raison van €95,- en inkomsten van bezoekers van €575,- per jaar. Per saldo moet er dan minimaal een ton per jaar bij voor het maaiveldparkeren tot 7 ton per jaar voor overdekt parkeren.
Bij de bewoners lijkt bereidheid om aan een dergelijke pilot mee te werken, constateert KpVV. De gemeente Zwolle gaat aan de slag met de uitkomsten van de pilot en bekijkt volgend jaar of het er ook van gaat komen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Parkeren op afstand komt dichterbij - VerkeersNet

Parkeren op afstand komt dichterbij

De Zwolse wijk Assendorp is een typische vooroorlogse schilwijk waar auto’s het straatbeeld domineren en parkeerruimte schaars is. Maar daar komt misschien verandering in. De bewoners lijken er wel voor te voelen om hun auto op een centrale parkeerplaats aan de rand neer te zetten, zo blijkt uit een casestudie die KpVV liet uitvoeren.

Het idee is om in bepaalde straten tweederde van de straatparkeerplaatsen naar de rand van de wijk te verplaatsen De vrijgekomen ruimte wordt ingericht op verblijfsfuncties met bankjes, mogelijkheden voor een terras, ruimte voor uitstallingen voor winkels, speeltoestellen en ruimte voor groen.
Daarbij zijn verschillende varianten voor de parkeerplaats aan de rand bekeken, zoals een parkeervoorziening op maaiveldniveau en een parkeergarage van 180 cq. 380 plaatsen al dan niet met medegebruik door bezoekers.
Daaruit blijkt dat zo’n operatie niet goedkoop is. Een maaiveldparkeerplaats komt op € 275,-, een parkeerplaats in een garage op € 1.450,- per jaar). Daar komen dan nog onderhoudskosten bij van €375,- per jaar voor een maaiveldplaats en €626 voor een parkeergarageplaats. Aan de inkomstenkant kan gerekend worden met bewonersabonnementen á raison van €95,- en inkomsten van bezoekers van €575,- per jaar. Per saldo moet er dan minimaal een ton per jaar bij voor het maaiveldparkeren tot 7 ton per jaar voor overdekt parkeren.
Bij de bewoners lijkt bereidheid om aan een dergelijke pilot mee te werken, constateert KpVV. De gemeente Zwolle gaat aan de slag met de uitkomsten van de pilot en bekijkt volgend jaar of het er ook van gaat komen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.